Blahoslavený Louis Brisson, kňaz vo francúzskom Troyes, založil oblátov svätého Františka Saleského v roku 1876. Ako diecézny kňaz bol pridelený ako kaplán na plný úväzok do kláštora Navštívenia Panny Márie v Troyes. Matka Maria de Sales Chappuis, predstavená tejto komunity, bola presvedčená, že to bola v skutočnosti Božia vôľa, aby ich skromný kaplán začal s náboženským rádom ľudí, aby nasledovali duchovný odkaz svätého Františka Saleského.
Keď sa bl. Louis Brisson na konci svojho života pozrel naspäť, spoznal, že väčšina jeho diela bola zničená. Francúzsky štát rozpustil oba jeho rády, ktoré založil - oblátky a obláti sv. Františka Saleského, a okrem toho ešte zabavil všetok ich majetok. Ich školy, ktoré často on sám naplánoval a zriadil, ich domovy a dielne sa náhle vyprázdnili. Nič už nemohol nazývať svojím majetkom, ani dom svojich prarodičov vo svojej domovskej obci Plancy vo francúzskej Champagne, do ktorej sa uchýlil, aby tam očakával svoju smrť. Bola to vôľa Božia?
Ak si Louis Brisson vo svojich posledných rokoch života položil túto otázku, či sa pritom s Bohom dohadovali alebo nie, to s určitosťou nevieme. V priebehu jeho života bola táto otázka po Božej vôli úplne v popredí, najneskôr každopádne vtedy, keď sa stretol s predstavenou kláštora Navštívenia v Troyes, Máriou de Sales Chappuis (1793-1875), a tá mu práve oznámila, že je Bohom vyvolený, aby založil mužský rád v duchu sv. Františka Saleského (1567-1622).
Louis Brisson tomu najprv nechcel vôbec veriť. Požadoval teda dôkaz, a to veľmi konkrétne: Ak je to naozaj Božia vôľa, potom má niekto položiť na skrinku milodarov dar v určitej výške ... a tak sa stalo. Dôkaz nestačil aj preto vyslovil: Ak je to Božia vôľa, aby som založil tento rád, potom mi má počas spovede jedna žiačka odriekať spontánne citát sv. Tomáša Akvinského, ktorý vopred vyhľadám ... a tak sa stalo.
Ale Louis Brisson nebol ešte stále presvedčený. Požadoval zjavenie Ježiša Krista samého, aby konečne uznal, že "dobrá matka", ako bola Mária de Sales Chappuis už za svojho života nazývaná, má so svojou tézou pravdu: Boh chce, aby sa Louis Brisson stal nástrojom založenia mužského rádu. Louis Brisson sa napokon podrobil a v roku 1872 založil oblátov sv. Františka Saleského.
Predtým ale, pretože bol veľmi citlivý k znameniam doby, ktorými zjavoval Boh svoju vôľu, spoznal potrebu poskytnúť solídne ubytovanie mladým robotníčkam, ktoré prúdili do nových tovární v meste. Prichádzali z vidieka do miest v čase priemyselnej revolúcie 19. storočia. Táto iniciatíva jeho práce s mládežou čoskoro vyžadovala pre veľký úspech spoľahlivých vedúci a vychovávateľky, ktoré by sa o tieto diela trvalo starali. Pristúpil tak v roku 1866 spolu so svätou Leoniou Františkou Saleskou Aviatovou (1844-1914) k založeniu oblátok sv. Františka Saleského.
Ako veľmi sa Louis Brisson v priebehu času učil počúvať Božiu vôľu dokazuje, ako sa postavil k úlohe, ktorú mu zveril jeho biskup, bez toho, aby sa vopred spýtal, či chce túto úlohu prijať. Jedného dňa dostal list, v ktorom mu biskup ďakoval za to, že je pripravený prevziať vedenie novozaloženého spolku sv. Františka Saleského - bolo to dielo vzdelávania dospelých k obnove viery v diecéze Troyes. Louis Brisson nevedel až do tej chvíle nič o tomto "obšťastnení", ale prijal úlohu, pretože v ňom spoznal výraz Božej vôle.
Tejto citlivosti k Božej vôli sa vyučil svojimi skoro dennými stretávaniami s "dobrou matkou", o ktorej bol presvedčený, že cez ňu a jej myšlienky sa zjavuje Božia vôľa, a to nielen preto, že ho toľko nútila k založeniu oblátov sv. Františka Saleského, ale predovšetkým preto, že v nej spoznal hlboko saleziánsku ženu, ktorá žila celkom podľa rádových pravidiel Máriinho Navštívenia, podľa duchovného direktória sv. Františka Saleského. V tomto krátkom, ale obsažnom spise predložil sv. František Saleský pokyny, ako je možné žiť v prítomnosti Božej od ranného vstávania až do uloženia do postele večer. Kto si je prakticky vedomý, že žije s Bohom, tomu je jedno, akou činnosťou sa zaoberá, postupom času sa učí byť citlivý pre to, čo Boh chce a čo nechce.
"Dobrá matka" predpovedala na smrteľnej posteli zakladateľovi rádu, že jeho rehoľné spoločenstvá a jeho diela budú vystavené veľkému prenasledovaniu. Nemal by však nad tým zúfať, ale dôverovať, že všetko, čo vybudoval, napriek všetkému bude mať trvanie, pretože Boh sám sa bude starať o jeho udržanie. Vychádzajúc z tejto dôvery, mohol Louis Brisson svojim bratom, oblátom sv. Františka Saleského, na kapitule v prednáške 4. februára 1891 oznámiť: "Keď sa zdá, že všetko je stratené, keď sa všetko obracia naruby a každý sa už vzdal nádeje, ukáže Pán svoju moc a svoj vplyv. Potom bude musieť byť všetkým jasné, že len v jeho rukách spočíva rozhodnutie a my ľudia nezmôžeme nič."
Keď Louis Brisson zomrel 2. februára 1908 v dome svojich starých rodičov, vydraženom krátko predtým, zdalo sa byť skutočne všetko stratené, aspoň vo Francúzsku. Umierajúcemu zostala v tejto situácii len dôvera, že Boh napriek všetkému ukáže svoju moc, pretože ľudia už nič nezmôžu.
A jeho dôvera nebola sklamaná. Napriek štátom nariadenému zrušeniu v roku 1903 existujú oblátky a obláti sv. Františka Saleského ešte dnes - po celom svete a tiež vo Francúzsku, takisto i vydražený dom starých rodičov, sto rokov po Brissonovej smrti, dokonca v novom lesku.
Čo sa javí ako irónia dejín je, že oblátom a oblátkam sv. Františka Saleského bolo počas pohrebu zakladateľa ich rádu zakázané vystupovať ako kňazi a rehoľníčky. Ale všetko sa vynahradilo v deň jeho blahorečenia, 22. septembra 2012, kedy boli prítomní stovky oblátok a oblátov z celého sveta ako čestní hostia mestskej správy v Troyes, ktorá pre nich usporiadala slávnostnú hostinu. Brissonovo dielo smie teda stále dôverovať v to, že sú Božou vôľou, že existujú a ďalej budú existovať.
Čo sa môžeme naučiť od Louise Brissona a z jeho skúsenosti s vôľou Božou? Často sa nám vôľa Božia zjavuje ako úder tympanov alebo vírenie bubnov, predovšetkým vtedy, keď sa niečo deje alebo sa má diať, čo nechceme alebo nechceme týmto spôsobom. Potom sa stane inak dôverne známy Otče náš so slovami "Buď vôľa tvoja ako v nebi tak i na zemi" skutočnou výzvou, zvlášť vtedy, keď s touto vôľou Božou je tiež ešte spojené nesenie kríža.
V takýchto situáciách si môžeme byť istí nielen príhovorom bl. Louisa Brissona, ale predovšetkým solidaritou Ježiša Krista, ktorý sa potil krvou na Olivovej hore, skôr než sa prebojoval k slovám: "Môj Otče, ak je to možné, nech ma minie tento kalich. No nie ako ja chcem, ale ako ty." (Mt 26,39)
Louis Brisson bol presvedčený o tom, že práve vtedy, keď sa zdá, že je všetka nádej stratená, Boh ukáže svoju moc. Ježišova smrť na kríži je pôvodným príkladom tejto kresťanskej dôvery. Na konci Veľkého piatku nie je smrť, ale Zmŕtvychvstanie veľkonočného rána.
Božiu vôľu najčastejšie vnímame vo všednom živote len úplne ako ticho pociťovanú a sotva rozpoznateľnú. Je preto potrebná určitá jasnozrivosť a citlivosť, aby sme sa naučili rozumieť znameniam, ktorými nám Boh oznamuje svoju vôľu, a je potrebné "rozlišovanie duchov", ktoré nám pomôže počuť hlas Boží medzi všetkými zvukmi a pazvukmi, ktoré nás obklopujú. Ale predovšetkým je ale nutné si byť vedomý skutočnosti, že žijeme stále v prítomnosti Božej, nech bdieme, alebo spíme. Boh je tu pre nás ako vzduch, ktorý dýchame.
Louis Brisson môže byť pre nás dobrým príhovorcom pre to, aby sme boli nielen citliví pre Božiu vôľu, ale aby sme ju tiež prijímali, aj keď sa úplne protiví našej vlastnej vôli, alebo požaduje od nás, aby sme išli po cestách, ktoré sa podobajú ceste krížovej.
Môže nás pritom podopierať jedna rada Louisa Brissona: "To je naša hnacia pružina. Zostávajte každú minútu v ruke Božej. Upevňujte sa v jeho svätej vôli. Chcime len to, čo chce Boh!" Rovnako nám pomôže modlitba, ktorú raz odporučil sv. František Saleský sv. Jane Františke de Chantal (1572-1641) v jednom liste: "Pane, keď chceš, chcem tiež ... a keď nechceš, tiež nechcem."
Brissonov kríž
Tzv. Brissonov kríž nám pripomína, že bl. Louis Brisson nielen založil obe rehoľné spoločnosti oblátok a oblátov sv. Františka Saleského, ale presadil sa aj ako vynálezca. Ešte dnes napríklad fungujú jeho astronomické hodiny v materinci oblátok sv. Františka Saleského v Troyes.
Bl. Louis Brisson raz povedal: "Viete, prečo tieto hodiny robím? Pretože zrkadlia obraz toho, čo stvoril Boh. O čo dokonalejší je hodinový stroj, o to viac sa podobá stvoreniu Božiemu. Pohyby zeme a hviezd určujú a sprevádzajú náš život. Hodiny tikajú až do tej doby, kedy nastane hodina, v ktorej opustíme tento svet a budeme prijatí Bohom, kde už nie je žiadny čas. Pracujem rád na takých hodinách, je to pre mňa uvoľnenie a nachádzam v tom stále znova Boha."
Inšpirovaný týmto výrokom vznikol kríž, vyobrazený na ilustračnom obrázku. Môže slúžiť ako meditačný obraz: Všetko v mojom živote, aj najmenšia čiastočka z neho je uložená, obklopená Ježišom Kristom. Žijem v Ňom, On žije vo mne. Spolu sme na ceste k cieľu, ktorý nám Kristus zasľúbil: "Prišiel som, aby ste mali život a mali ho v plnosti." (Jn 10,10)