Všetko sa začalo 28. novembra 1981, keď žiačka kolégia Alphonsine Mumureke tvrdila, že videla Paniu neopísateľnej krásy, ktorá sa predstavila menom „NYINA WA JAMBO“, čo v preklade znamená „Matka Slova“. Domnelá vizionárka ju okamžite spoznala ako blahoslavenú Pannu Máriu, matku Ježiša, nášho Spasiteľa. Táto udalosť sa neskôr opakovala v istých intervaloch.
Alphonsine spočiatku považovali buď za psychicky chorú, alebo nešťastnicu opantanú zlými duchmi, či za slabú žiačku, ktorá hrá divadlo, aby ju lepšie prijali v škole vedenej sestrami Benebikira. Samozrejme, že sa v škole ozvali hlasy, domáhajúce sa dôkazov. A tiež sa vynorila otázka, či to bola skutočne svätá Panna, ktorá ich navštívila. Verejní činitelia sa všetkými prostriedkami snažili nájsť prirodzené vysvetlenie tejto udalosti, ale bez úspechu.
Keď sa o niekoľko týždňov neskôr objavili v škole dve nové vizionárky a to v úzkom spojení s Alphonsine, najmä Marie – Claire Mukangango, ktorá bola dobre známa svojím zúrivým odporom proti zjaveniam, niektorí túto novú udalosť označili ako pozitívny signál daný z neba pre všetkých, ktorí ešte váhali brať vážne zjavenia, o ktorých hovorila Alphonsine.
Od mája 1982 sa zvesť o zjaveniach rozšíril aj mimo školy v Kibeho, dosiahol i vzdialenejšie miesta, šírila sa rýchlosťou akoby sa v buši zapálil oheň. Zvláštne na tom bolo to, že sa počet vizionárov v škole zastavil pri troch a to bez akéhokoľvek zásahu ľudskej moci. Naproti tomu sa prudko zvyšoval počet údajných vizionárov mimo školy. Ordinár musel neraz apelovať na zdravý rozum kresťanov a ich úsudok viery, aby sa snažili dobre rozlišovať pri stretnutí s rozličnými osobami, ktoré o sebe hovoria, že majú nadprirodzené vízie, alebo že prinášajú osobitné posolstvá prichádzajúce z nebies. V Pastierskom liste z 30. júla 1986 spresnil, že udalosti z Kibeho sú stále predmetom skúmania, preto nemôže ako miestny ordinár „dať komukoľvek z vizionárov akúkoľvek misiu v súvislosťami s udalosťami, ani sa stať garantom posolstiev, o ktorých hovoria, že ich dostali z neba, aj keď niektoré ich výroky sú dobré a dotýkajú sa srdca.“ Rovnaké stanovisko zaujal aj v Pastierskom liste z 15. augusta 1988.
Alphonsine Mumureke a neskôr aj Nathalie Mukamazipaka hovorili, že s Pannou Máriou uskutočnili niekoľkohodinovú mystickú cestu na mesta, ktoré opisovali symbolickým jazykom. Pripomínali také skutočnosti, ako je peklo, očistec, alebo nebo, ale slovníkom, ktorý je úplne odlišný od slovníka katechizmu.
Obsah posolstva z Kibeho
1. Naliehavá výzva na pokánie a obrátenie sŕdc: „Kajajte sa, kajajte sa, kajajte sa!“, „Obráťte sa, pokiaľ je na to ešte čas.“
2. Morálny stav sveta: „Svet sa správa veľmi zle“ (Ngo isi imeze nabi cyane).
„Svet sa ženie do záhuby, padne do priepasti“ (Ngo isi igiye kugwa mu rwobo), „to znamená, že je ponorený v nespočetných a neustálych pohromách.“
Svet sa vzbúril proti Bohu (ubu isi yarigometse), dopúšťa sa priveľa hriechov, niet tam lásky ani pokoja. „Ak sa nebudete kajať a neobrátite svoje srdcia, všetci spadnete do priepasti.“
3. Hlboký smútok Panny: Vizionárky hovoria, že 15. augusta 1982 videli Matku Slova plakať. Je veľmi zarmútená pre neverectvo a zatvrdilosť ľudí. Sťažuje sa na naše zlé správanie, charakterizované neviazanosťou mravov, záľubou v zle, ustavičným neposlúchaním Božích prikázaní.
4. „Viera a neverectvo prichádzajú nebadane“ (Ngo ukwemera n´ubuhakanyi bizaza mu mayeri). To je jeden z tajomných výrokov, ktorý Panna na začiatku zjavení Alphosine viackrát opakovala so žiadosťou, aby ich zopakovala ľuďom.
5. Spásonosné utrpenie: Táto téma je jedna z najdôležitejších v dejinách zjavení v Kibeho, predovšetkým u Nathalie Mukamazimpaka. Pre kresťana je utrpenie, inak nevyhnutné v pozemskom živote, potrebnou cestou na dosiahnutie nebeskej slávy.
15. mája 1982 Panna povedala svojim vizionárom, najmä Nathalii: „Nikto nepríde do neba bez utrpenia.“ Alebo tiež: „Máriino dieťa sa nikdy neodvracia od utrpenia.“
Utrpenie je však tiež prostriedkom na zadosťučinenie za hriechy sveta a spôsob ako mať účasť na Ježišovom a Máriinom utrpení pre spásu sveta. Vizionári boli vyzvaní, aby názorným spôsobom žili toto posolstvo, aby prijali utrpenie vo viere a radosti, umŕtvujúc sa (kwibabaza), a aby sa vzdali pôžitkov (kwigomwa) pre obrátenie sveta. Týmto spôsobom sa Kibeho stáva pripomenutím miesta kríža v živote kresťana a Cirkvi.
6. Neprestajne a bez pretvárky sa modlite: Ľudia sa nemodlia, a dokonca aj medzi tými, ktorí sa modlia, mnohí sa nemodlia tak, ako je to potrebné. Panna žiada od vizionárov, aby sa veľa modlili za ľudí, aby naučili ostatných modliť sa a aby sa modlili namiesto tých, ktorí sa nemodlia. Panna nás žiada, aby sme sa modlili s väčšou horlivosťou a bez pretvárky.
7. Oddanosť voči Márii, uskutočňovaná najmä pravidelnou a úprimnou modlitbou posvätného ruženca.
8. Bolestný ruženec Panny Márie: Vizionárka Marie-Claire Mukangango povedala, že mala vízie o tomto ruženci. Panna tento ruženec miluje. Kedysi bol známy, neskôr upadol do zabudnutia. Panna Mária z Kibeho si želá, aby mu bola znovu vrátená úcta a aby sa rozšíril v Cirkvi. Bolestný ruženec však vôbec nenahrádza posvätný ruženec.
9. Panna si želá, aby jej postavili kaplnku na pamiatku jej zjavenia v Kibeho.
10. 15. augusta 1983 a 28. novembra 1983 Panna povedala Alphosine: "Modlite sa bez prestania za Cirkev, pretože v časoch, ktoré prichádzajú, ju čakajú veľké príkoria".
Panna Mária neprišla do Kibeho preto, aby odovzdala nové učenie, ale s úmyslom:
- jasne nám pripomenúť, čo sme zabudli,
- aby nás zobudila,
- zatriasla naším svedomím,
- upozornila nás,
- pripomenula nám naše povinnosti Božích detí,
- vrátila nás na správnu cestu,
- nabádala nás na nápravu našich životov
Mária, naša Matka prišla najmä pre našu duchovnú obnovu so zreteľom na spásu. Nemôže nechať svoje deti, aby sa stratili a najväčší zármutok jej spôsobuje zaslepenosť a zatvrdilosť srdca.
Marie Claire Mukangango: Narodila sa roku 1961 v Rusekera vo farnosti Mushubi v diecéze Gikongoro. Panna Mária sa jej po prvý krát zjavila 2. marca 1982 s posolstvom ruženca Siedmych bolestí Panny Márie. Zjavenia trvali do 15. septembra 1982, dňa, keď slávime slávnosť Sedembolestnej Panny Márie. Marie Claire bola zavraždená počas vojny v roku 1994.
Alphonsine Mumureke: Narodila sa 21. marca 1965 v Zaza v diecéze Kibungo. Jej sa ako prvej ukázala Panna Mária dňa 28. novembra 1981, keď bola žiačkou školy v Kibeho. Zjavenia trvali do 28. novembra 1991. Momentálne býva v Abiadžane (Pobrežie Slonoviny), v kláštore kláristiek.
Nathalie Mukamizimpaka: Narodila sa roku 1964 v Munini vo farnosti Muganza v diecéze Gikongoro. Panna Mária sa jej ukázala po prvýkrát 12. januára 1982, keď bola žiačkou školy v Kibeho. Zjavenia trvali do 3. decembra 1983. Momentálne býva v Kibeho, kde vedie činný život a často sa pripája k modlitbám pútnikov.
Ak sa chcete dozvedieť viac, prečítajte si knihu Naša Pani z Kibeha z vydavateľstva Zachej.
Masima