Z katechizmu vieme, že popri krste vodou existuje aj krst túžby. Ten spočíva v naozajstnej túžbe po pravde a milosti Božej. Za určitých okolností môže krst túžby nahradiť sviatostný krst a spôsobiť jeho účinky. Tak existuje okrem sviatostného svätého prijímania tiež prijímanie túžby. Spočíva v hlbokej žiadosti po spojení s Kristom. Aj ono za určitých okolností nahrádza sviatostné prijímanie a spôsobuje jeho účinky. Spája nás vnútorne s Ježišom, rozmnožuje náš život milosti a pomáha nám lepšie žiť ako Božie deti a Ježišovi priatelia.
I. Duchovné sväté prijímanie nám pomáha v našom vnútornom živote - keď svoj zrak ustavične obraciame k Ježišovi, poznávame v jeho svetle všetko to, čo sa odráža v nás v rozvoji nášho duchovného života.
1. Získavame od Ježiša silu k prekonávaniu prekážok, ktoré nám bránia v našej ceste k cnosti. V miere, v akej zostávame spojení s Ježišom, sme chránení proti pokušeniam a horí v nás neuhasiteľný plameň svätej lásky. Naše srdce horí ako v učeníkoch, ktorí šli s Ježišom do Emáuz. Duchovné prijímanie nás podnecuje, aby sme čo najčastejšie pristupovali k sviatostnému prijímaniu. Keď sa ocitneme v situácii, že nemôžeme pristúpiť k sviatostnému prijímaniu, získava naša duša duchovným prijímaním útechu, silu a milosti.
2. Keď zdieľame s Ježišom svoj život počas dňa, zostane s nami aj večer. Keď sme žili svoj život s Kristom a v Kristovi, budeme môcť v náruči Ježišovho Srdca tiež poslednýkrát vydýchnuť. Všetko naše utrpenie aj smrť sa spojí s Kristovým utrpením a smrťou a stanú sa jeho súčasťou.
3. Pretože duchovné prijímanie prináša duši toľko milostí, musíme ho prijímať čo najčastejšie. Už ráno, pri prebudení, sa s Pánom máme duchovne spojiť pomocou duchovného svätého prijímania.
a) Počas dňa pri práci i pri odpočinku máme toto spojenie čo najčastejšie obnovovať. Máme zostať s Ježišom spojení ako odev, ktorý nás zahrieva, ako prsteň, ktorý nosíme na ruke.
b) Myšlienky nevesty sa stále ponáhľajú za ženíchom, myšlienky detí za rodičmi, myšlienky priateľa za priateľom. Tak sa majú naše myšlienky ponáhľať stále za Ježišom, aby obnovovali naše duchovné spojenie s ním.
c) Potom sa môžeme modliť spolu s nevestou z Piesne piesní: Môj Miláčik je môj a ja som jeho. Tak ako svätý Jozef žil s Ježišom, aj my máme s Ježišom žiť, s ním sa modliť, s ním pracovať a podriadiť mu celý náš život.
Najjednoduchší spôsob spočíva v tom, že duša v krátkych strelných modlitbách vyjadruje svoju túžbu po Ježišovi, napr:
Ježišu, príď ku mne!
Pane, ty vieš všetko, ty vieš, že Ťa milujem.
Ako jeleň po vodnom prameni, tak túži moja duša po Tebe.
Vhodné sú aj jednotlivé prosby Otčenáša, invokácie z litánií k menu Ježiš a k Božskému Srdcu.
1. K zjednoteniu s Ježišom dochádza pri rozjímaní o Božom slove:
a) Čítame úryvok a premýšľame, čo nám tým chce Ježiš povedať. Rozjímame o ňom ako o Božom Synovi, ako Vykupiteľovi, prosíme ho a ďakujeme mu za jeho milosti.
b) Rozjímaním o Božom slove sa dotýkame Spasiteľa a pociťujeme, ako z neho vychádza uzdravujúcu a očisťujúca sila.
2. Ježiš hovorí: Kde sú dvaja alebo traja zhromaždení v mojom mene, tam som ja medzi nimi. Keď sa teda niekto pripája k takému spoločenstvu, dochádza aj k spojeniu s Ježišom. Kristus daruje seba spoločenstvu apoštolov, spoločenstvu Cirkvi a daruje sa predovšetkým spoločenstvu ľudí, ktorí sa zhromaždili v jeho mene.
3. K duchovnému spojeniu s Ježišom dochádza službou bratom, ktorí sú v núdzi. Ježiš hovorí: Čo ste urobili jednému z najmenších mojich bratov, mne ste urobili. Láskou k blížnym môžeme osvedčiť svoju lásku k Ježišovi. V blížnych, ktorých milujeme, môžeme nájsť Ježiša. V bratoch a sestrách, ktorí trpia, nás stretáva Kristus a prosí nás o našu lásku. Čím viac milujeme Ježiša v blížnych, tým viac sa nám Ježiš môže zjaviť a darovať.
Masima
zdroj: Dienst am Glauben
zdroj: Dienst am Glauben