"Keď som sa vracal do farnosti, kde som kázal misie, pozoroval som, že sú medzi nimi veľké rozdiely. Farnosti, kde sa ľudia prestali modliť ruženec, sa vrátili k svojim starým hriechom. Ale tam, kde sa vytrvalo a verne sa modlili ruženec, našiel som ľudí žijúcich v Božej láske a deň za dňom postupujúcou v cnostiach." Tieto slová napísal svätý Ľudovít Maria Grignion Montfort.
V čom spočíva tajomná premieňajúca moc ruženca? Jednu z odpovedí môžete nájsť v jednom z najstarších svedectiev, ktoré hovoria o ruženci, spájajúcim ústnu modlitbu s rozjímaním. Pochádza z 15. storočia a rozpráva o kňažnej Margaréte, prvej svetskej osobe, ktorej život sa vplyvom modlitby svätého ruženca výrazne zmenil.
Margaréta Bavorská sa narodila roku 1372 ako dcéra Ruprechta II., ktorý bol v roku 1400 zvolený za nemeckého kráľa. V roku 1393 sa vydala za lotrinského kniežaťa Karla II. V rozhodujúcich chvíľach jej života sa stal jej duchovným vodcom Adolf z Essenu. Ten zoznámil kňažnú s metódou modlitby ruženca, ktorú vypracoval ako novic Dominik Pruský, jeho neskorší priateľ.
V prvých vetách životopisu Margaréty Bavorskej, ktorý napísal Adolf, čítame: "Slávna pani Margaréta Bavorská, kňažná Lotrinská a dcéra svätého vládca a kráľa rímskeho Ruprechta, bola celkom nestála a svetská, kým nepočula o ruženci najsvätejšej Panny. Od detstva bola vychovávaná pre zlaté šaty a hlučné zábavy ako dcéra veľkého a dôstojného kráľa a neskoršie manželka lotrinského kniežaťa, veľkého a zámožného pána ... "
Margarétin život bol typickým životom svetského človeka, ktorý celým svojím srdcom priľnul k veciam tohto sveta. Za pekné pokladala to, čo lahodilo zmyslom, za veľké to, čo ľudia obdivovali, za cenné to, čo zaisťovalo na tomto svete dobré meno.
Jej zbožnosť bola natoľko slabá, že kňažná nedokázala rozpoznať a nadchnúť sa tým, čoho si tak veľmi vážia svätci a čo otvára nie brány palácov, ale brány Božieho kráľovstva.
Ale keď sa kňažná začala modliť ruženec a rozjímať o tajomstvách Ježišovho života, jej život sa začal postupne meniť.
"Od tej doby, čo sa dozvedela o ruženci ..., začala sa cvičiť v tejto modlitbe a v čnostiach s takým zápalom a vytrvalosťou, že zo dňa na deň robila väčšie pokroky predovšetkým v tých čnostiach, aké nachádzala pri modlitbe ruženca v živote Pána Ježiša."
V čom spočívala mimoriadna moc tejto modlitby, ktorú duchovný vodca Margaréte doporučil? Odpoveď nachádzame v životopise tejto prvej svetskej osoby, ktorá začala praktizovať túto pobožnosť. Každodenný ruženec, naplnený rozjímaním o Ježišovom živote, obracal jej pozornosť k učeniu Spasiteľa a jeho nasledovania vo vlastnom živote.
Ruženec, ktorý vnášal do života bavorskej kňažnej zásady života Ježiša Krista, prejavil sa vzápätí v tom, ako Margaréta túžila konať skutky lásky k blížnym.
Vo svojej veľkej horlivosti išla tak ďaleko, že sa nevyhýbala ani prácam, ktoré vyvolávajú odpor. Mala neustále pred očami Ježiša, keď pracovala uprostred úbožiakov a chorých, ktorí potrebovali pomoc. Skláňala sa nad ich vredmi a ranami, aj keď pohľad na ne nemohli jej slúžky zniesť. Sám ctihodný Adolf z Essenu sa nestačil čudovať nad jej starostlivosťou, aj keď ju bol schopný sledovať len z diaľky.
Panoval názor, že kňažná Margaréta pôsobí zázračné uzdravenia. Margaréta ich však nepripisovala sebe, ale Božej láske. Tým, ktorí jej prichádzali ďakovať, hovorila: "Nie ja, ale Ježiš a tvoja viera ťa zachránili."
Margaréta sa s inými delila o svoje skúsenosti s premenami, aké pôsobí modlitba ruženca. Keď k nej prichádzali rôzni ľudia, a to kniežatá i preláti, učila ich modliť sa ruženec. Všetci, ktorí túto modlitbu vykonávali tak ako ona, začali meniť svoj život.
Vďaka ruženci začala Margaréta nasledovať Ježiša v jeho cnostiach a svoj život urobila súčasťou tajomstva vykúpenia. Naučila sa pozerať na svet z perspektívy Božieho kráľovstva a už za života sa stala jeho účastníčkou.
Lev XIII. o ružencovej ceste napísal: "Zbožnou modlitbou ruženca sa tajomstvá Ježišovho života, smrti a zmŕtvychvstania môžu stať súčasťou nášho každodenného života. A keď sa tieto ústredné tajomstvá viery stanú súčasťou našej každodennosti, potom už nás nič nemôže odtrhnúť od Boha a odviesť z cesty svätosti."
V tom spočíva tajomstvo premieňajúcej sily ružencovej modlitby.
Masima
zdroj: Różaniec 2/1998