Závet, ktorú ustanovil Kristus, náš Pán na kríži vo svojej modlitbe, prednesenej večnému Otcovi
Keď bolo na Kalvárii vztýčený sväté drevo kríža, na ktorom sa vznášalo nahor ukrižované vtelené Slovo, skôr než predniesol niektoré z posledných siedmich slov, sa Kristus v duchu modlil k svojmu nebeskému Otcovi a povedal: "Môj Otče a večný Bože, vyznávam a velebím ťa z tohto stromu kríža a prinášam Ti obeť chvály v mojom mučení a smrti, pretože podstatným spojením s božskou prirodzenosťou si povzniesol moje človečenstvo k najvyššej dôstojnosti Krista, Bohočloveka, pomazaného tvojim vlastným Božstvom. Vyznávam Ťa pre hojnosť najvyšších možných milostí a pre slávu, ktorú si od prvého okamihu môjho vtelenia môjmu človečenstvu udeľoval, a pretože od večnosti až do tejto hodiny si mi udelil plnú moc nad vesmírom ako vo vzťahu k milosti, tak i prirodzenosti. Ustanovil si ma Pánom neba a zeme (Mt 28,18), slnka, mesiaca, hviezd, ohňa, vzduchu, pevnín, morí a všetkých živých aj neživých tvorov na nich a v nich. Urobil si ma vládcom ročných období, dní a nocí, s plnou mocou a vládou podľa mojej slobodnej vôle a urobil si ma Hlavou, Kráľom a Pánom anjelov, aj ľudí (Ef l, 21), aby som ich spravoval a viedol, aby som trestal zlých a odmeňoval dobrých (Jn 5,22). Dal si mi vládu a moc podľa ľubovôle nakladať so všetkými vecami od najvyššieho neba až do najhlbších pekelných priepastí (Zj 20,1). Do mojich rúk si vložil večné ospravedlnenie ľudstva, cisárstva, kráľovstvá, kniežatstvá, veľkých i malých, bohatých aj chudobných, a všetkých, ktorí sú schopní tvojej milosti a slávy. Urobil si ma tým, ktorý ospravedlňuje, vykupuje a oslavuje, neobmedzeným Pánom celého ľudského pokolenia, života a smrti, svätej Cirkvi, jej pokladov, zákonov a požehnanie milosti. Vôbec všetko si, Otče môj, odovzdal mne a podriadil mojej vôli a mojím rozhodnutiam, a preto vyznávam, vyvyšujem a velebím tvoje sväté meno."
"Ale nášmu vedomiu a prezieravosti je známe, môj Bože a Otče, že následkom ich zloby a odbojnej svojhlavosti nechcú všetci ľudia prijať našu večnú spásu, ani využiť nášho milosrdenstva a cestu, ktorú som im otvoril svojím úsilím, životom a smrťou, ale že mnohí pôjdu radšej po svojich hriešnych cestách do záhuby. Ty si spravodlivý, môj Pane a Otče, a tvoje súdy sú nanajvýš spravodlivé (Ž 68,28). A preto je spravodlivé, keď si ma ustanovil za sudcu živých i mŕtvych, dobrých i zlých (Sk 10,42), aby som dobrým dal odmenu za to, že mi slúžili a nasledovali ma a hriešnikom trest za ich zvrhlú zatvrdnutosť, aby sa spravodliví podieľali na mojich dobrách a zlí, aby boli zbavení dedičstva, ktoré nechceli prijať. Teraz teda, môj večný Otče, v mene mojom i tvojom, a pre tvoju oslavu, robím svoj posledný odkaz podľa mojej ľudskej vôle, ktorá sa zhoduje s tvojou večnou božskou vôľou. Predovšetkým uvádzam svoju najčistejšiu Matku, ktorá mi dala ľudskú existenciu. Ju ustanovujem za jedinú a hlavnú dedičku všetkých mojich darov prirodzenosti, milosti a slávy. Ona bude pani a majiteľkou všetkého, čo je moje. Dary milosti, ktorých je ako číry tvor schopná, dostane už teraz, zatiaľ čo dary slávy Jej sľubujem udeliť, až k tomu nadíde čas. Prajem si, aby bola Pani anjelov i ľudí, a mala nad nimi plné vlastnícke právo, vládu a vyžadovala od všetkých službu a poslušnosť. Démoni sa Jej musia báť a byť Jej poddaní. Všetko nerozumné tvorstvo, nebesia, hviezdy, planéty, živly so všetkými živými tvormi, s vtákmi a rybami a so všetkými zvieratami, ktoré v nich sú, bude Jej tiež podrobené, bude Ju uznávať za svoju Pani a bude Ju so mnou oslavovať. Prajem si tiež, aby bola pokladníčkou a správkyňou všetkých nebeských i zemských statkov. Čokoľvek v mojej Cirkvi rozhodne a zariadi pre moje deti, ľudských synov, bude potvrdené tromi božskými Osobami. Čokoľvek bude žiadať pre smrteľníkov teraz, neskôr a vždy, my urobíme podľa jej vôle a jej želania."
"Svätým anjelom, ktorí boli poslušní tvojej svätej a spravodlivej vôle, ustanovujem za obydlie najvyššie nebo, ako ich pravý a večný príbytok a s ním aj blaženosť večného nazerania a požívania nášho Božstva. Želám si, aby ho večne mali ako svoj majetok, rovnako ako našu spoločnosť a priateľstvo. Ustanovujem, aby uznávali moju Matku ako svoju zákonitú Kráľovnú a Pani, aby Jej slúžili, sprevádzali a chránili Ju, aby Ju všade a vždy nosili na rukách a počúvali Ju vo všetkom, čo si bude priať, čo nariadi alebo rozkáže. Diablov, ktorí sa protivia našej dokonalej a svätej vôli, zavrhujem a zbavujem našej spoločnosti a nazerania na nás. Znovu ich odsudzujem k tomu, aby u nás boli v ošklivosti a k večnej strate nášho priateľstva a slávy, k strate nazerania na moju Matku, na svätých a mojich priateľov, spravodlivých. Vykazujem a určujem im za obydlie na večné časy miesta, ktoré sú najvzdialenejšie od nášho trónu, totiž pekelné priepasti v strede zeme, kde nie je žiadne svetlo, ktoré sú plné hrôz a nepreniknuteľnej tmy (Júd 6). Ustanovujem, aby toto bolo ich údelom a dedičstvom, čo si zvolili sami svojou pýchou a tvrdohlavosťou proti božskej Bytosti a jeho ustanoveniam. V tých večných žalároch budú trápení večným, neuhasiteľným ohňom."
"Z množstva ľudu v plnosti svojej dobrej vôle volám, vyberám a oddeľujem všetkých spravodlivých a predurčených, ktorí sa pomocou mojej milosti zachránia mojím nasledovaním, plnením mojej vôle a počúvaním môjho svätého zákona. Týchto, hneď po mojej najčistejšej Matke ustanovujem dedičmi všetkých mojich tajomstiev, mojich požehnaní, mojich sviatostných pokladov, tajomstiev skrytých v svätom Písme, mojej pokory, tichosti srdca, cností viery, nádeje a lásky, opatrnosti, spravodlivosti, statočnosti a miernosti, mojich božských darov a dobrodení, môjho kríža, námah, opovrhnutia, chudoby a nahoty. To bude v tomto smrteľnom živote ich údelom a dedičstvom. Pretože si musia to všetko zvoliť, aby pracovali úspešne, ako záruku môjho priateľstva im odkazujem utrpenie, ktoré som si zvolil, aby ho mohli znášať s radosťou. Ponúkam im svoju ochranu, moje sväté nadšenie, moje milosti a mocnú pomoc, moje požehnanie a ospravedlnenie, každému podľa jeho spôsobilosti a stupňa lásky. Sľubujem, že im budem Otcom, bratom a priateľom a oni budú mojimi vyvolenými a milovanými deťmi, a ako takých ich ustanovujem dedičmi všetkých mojich zásluh a pokladov bez obmedzenia. Želám si, aby sa všetci, ktorí sa stanú schopnými, sa podieľali na dobrách mojej svätej Cirkvi a na sviatostiach. A keď stratia moje priateľstvo, opäť ho môžu získať a nadobudnúť mojej milosti a požehnanie skrze moju očisťujúcu krv. Všetkým bude otvorený a prístupný príhovor mojej Matky a svätých. Ona ich bude uznávať za svoje deti, chrániť ich a považovať za vlastné. Moji anjeli ich budú brániť, viesť, chrániť a ponesú ich na svojich rukách, aby sa nepotkli, a ak padnú, pomôžu im povstať (Ž 90,11-12)."
"Tiež je mojou vôľou, aby moji spravodliví a vyvolení, stáli vysoko nad zavrhnutými a nad diablami, aby sa ich moji nepriatelia báli a počúvali ich, aby im všetko rozumné aj nerozumné tvorstvo slúžilo, aby všetok vplyv nebies, planét a hviezd im bol priaznivý a pôsobil dobre na ich život, aby ich zem, jej živly a zvieratá živili, všetci tvorovia, ktorí sú moji a slúžia mi, budú ich a budú im tiež slúžiť ako mojim deťom a priateľom, (1Kor 3,22; Múd 16,24), a ich požehnanie bude z nebeskej rosy a zemskej žírnosti (Gn 27,28). Prajem si s nimi mať svoje potešenie (Prís 8,31), oznamovať im svoje tajomstvá, dôverne s nimi prebývať a žiť s nimi v bojujúci Cirkvi pod spôsobmi chleba a vína, ako neklamná záruka večnej blaženosti a slávy, ktorá je im sľúbená. Ustanovujem ich účastníkmi a dedičmi tejto slávy, aby ju mohli so mnou v nebi požívať večným právom a v neklamnej blaženosti."
"Súhlasím s tým, aby predvedeným k zavrhnutiu (hoci boli stvorení pre iné, oveľa vyššie ciele), bolo dovolené mať za svoj podiel a dedičstvo žiadosť tela a očí (1Jn 2,16), aj pýchu so všetkými jej následkami. Aby jedli a uspokojovali sa zemským prachom, to je s bohatstvom, s vášňami, porušenosťou tela a jeho rozkošami, s márnivosťou a domýšľavosťou sveta. O také statky usilovali a venovali im všetko snaženie myšlienok i tela, takými činnosťami vyčerpali svoje sily, dary a požehnanie, ktoré sme im udelili a oni si svojou slobodnou vôľou zvolili klam, pričom pohŕdali pravdou, ktorú som ich učil skrze svätý zákon (Rim 2,8). Zavrhli zákon, ktorý som vpísal do ich srdca, vnuknutý moju milosťou. Pohrdli mojím učením, mojimi požehnaniami a načúvali mojím aj svojim nepriateľom. Prijali ich lži a márnosti (Ž 4,3), činili neprávosť, nasledovali svoje chúťky, hľadali potešenie v pomste, prenasledovali chudobných, pokorovali spravodlivých, posmievali sa prostým a nevinným, snažili sa vyvyšovať a byť povznesení nad všetky libanonské cédre v jednaní podľa zákona neprávosti (Ž 36,35)."
"Pretože to všetko robili proti našej božskej dobrotivosti a tvrdohlavo zotrvali vo svojej zlobe, a pretože sa zriekli synovských práv, ktoré som pre nich vyslúžil, aj ja ich vydeďujem zo svojho priateľstva a zo svojej slávy. Tak ako Abrahám oddelil deti otrokyne a určil pre nich majetok, ale hlavné dedičstvo vyhradil pre Izáka, syna slobodnej (nie otrokyne) Sáry (Gn 25,5), aj ja odkladám stranou ich nárok na moje dedičstvo a dávam im pominuteľné statky, ktoré si sami zvolili. Odlučujem ich od našej spoločnosti, aj od mojej Matky, od anjelov a svätých, a odsudzujem ich do večného žalára a pekelného ohňa v spoločnosti Lucifera a jeho diablov, ktorým dobrovoľne slúžili, a zbavujem ich všetkej nádeje na úľavu. To je, môj Otče, rozsudok, ktorý vynášam ako Hlava a Sudca ľudí i anjelov, (Ef 4,15; Kol 2,10), a to je závet, ustanovený pred mojou smrťou, a je to výsledok môjho vykúpenia, podľa ktorého je každý odmenený tak, ako si zaslúžil podľa svojich skutkov, podľa tvojej neprekonateľnej múdrosti a podľa rovnoprávnosti tvojej najprísnejšej spravodlivosti (2Tim 4,8)."
Takúto modlitbu predniesol Kristus, náš Spasiteľ na kríži svojmu večnému Otcovi. Bola zapečatená a uložená v srdci presvätej Márie, ako mystický a posvätný závet, aby mohol byť skrze jej príhovoru a starostlivú opateru vo svojej dobe a od toho okamihu používaná vo svätej Cirkvi tak, ako pre to bola skôr pripravená a zdokonalená múdrou Božou prozreteľnosťou, u ktorej je všetko minulé i budúce vždy raz prítomnou dobou.
zdroj: ctih. Mária od Ježiša z Agredy