Antonietta Meo písala Ježišovi lístočky

0
"Budú svätci aj medzi deťmi!" zvolal Pius X., keď im sprístupnil svätostánky a znížil vek pre prijatie prvého svätého prijímania. Ale možno ani netušil, že sa to uskutoční tak skoro. Drahý Ježišu v Eucharistii, som tak, ale tak veľmi spokojná, že si prišiel do môjho srdca. Neodchádzaj už nikdy z môjho srdca a zostaň tu navždy, navždy so mnou. Ježišu, ja ťa tak veľmi milujem, chcem spočinúť v tvojej náruči a ty so mnou urob, čo chceš. (...) Ó milovaný Ježišu, daj mi duše, daj mi ich veľa! Tieto slová píše malé, šesťročné dievčatko Antonietta Meo, pre svojich blízkych Nennolina

Tieto lístočky, adresované "drahému Ježišovi" píše krátko po tom, čo prijala prvé sväté prijímanie.  Nennolina sa narodila v Ríme 15. decembra 1930. Dva týždne nato, 28. decembra bola pokrstená v Bazilike Svätého Kríža Jeruzalemského. Rodičia sú zámožní, v rodine vládne hlboko katolícky duch. Nennolina bolo živé a veselé dieťa. Čulá a veľmi zvedavá.

Začiatkom roku 1936, Nennoline nie je ešte 6 rokov, zistia rodičia na jej ľavom kolene hrču. Najskôr si mysleli, že si koleno niekde narazila. Ale Anoniettine bolesti neprestávajú. Nové lekárske vyšetrenie konštatuje strašný nález: rakovina kostí. Je odovzdaná do nemocnice, lekári radia nohu amputovať. Pre rodičov je to šok, nie však pre dieťa. Keď chce mamička pripraviť dcérku na nadchádzajúcu operáciu, povie jej: Nennolina, keby Ježiš chcel od teba všetky tvoje hračky, dala by si mu ich?
Antonietta odpovedala s istotou: Áno, mamička.
Mamička pokračuje: A keby Ježiš chcel od teba obe tvoje ruky?
Po krátkom zamyslení maličká odpovie: Áno, mamička, keby to Ježiš chcel, aj ruky.


25. apríla 1936 podstúpi Antonietta amputáciu nohy. Nesťažuje sa, ani neplače. Ošetrovanie rany prijíma celkom ochotne. Jedného dňa povie užasnutému personálu: Dnes som misionárka! Čím myslí, že všetky nepríjemnosti obetuje za misionárov.

Jej matka pochybuje, či malá vôbec registruje, čo sa s ňou deje, a preto chce nadviazať na rozhovor o darovanie ruky Ježiškovi, a dostane od Nennoliny, ktorá ihneď pochopila matkin myšlienkový postup, túto odpoveď: Je toľko hriechov vo svete, za ktoré musí niekto robiť pokánie.

Zhotovujú jej protézu, aby mohla chodiť bez bariel. Prispôsobovanie aparátu je bolestivé, nosenie namáhavé, ale Antonietta je v dobrej nálade. Pokračuje v obvyklom živote, chodí do školy, baví sa hrou a teší aj druhých, ktorí si robia starosti. Aby rozveselila svoju matku, keď ju počuje prichádzať, postaví sa náhle, vo svojej posteli na jednu nohu a volá sa smiechom: Vidíš, mami, ako viem vzpriamene stáť?

Práve v tom čase začína písať lístočky. Jeden kňaz jej povedal, že na Vianoce môže pristúpiť k prvému svätému prijímaniu, a matka jej dáva lekcie katechizmu. Antonietta začne mamičke diktovať lístčky, ktoré potom kladie k soške Jezuliatka, ktorá stojí pri jej lôžku.
"Bola to pre ňu najskôr hra," povedala neskôr matka pri procese blahorečenia. "Potom som jej navrhla, aby napísala list predstavenej sestier v detskej škôlke a poprosila ju, či by mohla v ich kaplnke na polnočnú svätej omši prijať prvé sväté prijímanie.
Pomaly sa stalo zvykom, že po modlitbe k anjelovi strážcovi, diktovala Antonietta »básničky«, ako hovorila lístočkom adresovaným najskôr mne, potom oteckovi, sestre a napokon Ježišovi a Matke Božej. Vzala som prvý lepší list papiera a písala som s blahosklonným úsmevom, čo ona s veľkou prostotou a istotou diktovala." Mnoho týchto malých listov sa stratilo, pretože matka tomu nevenovala toľko pozornosti.

Prvý lístoček pochádza z 15. septembra 1936. Päťročná Antonietta diktuje: Milý Ježišu, dnes idem na prechádzku a idem k svojim sestrám a poviem im, že chcem ísť na Vianoce k prvému svätému prijímaniu: Ježišu, príď čo najskôr do môjho srdca, aby som ťa mohla pevne pritisnúť k sebe a pobozkať. Ó Ježišu, ja chcem, aby si navždy zostával v mojom srdci.

Keď začala Antonietta chodiť v októbri do základnej školy, protéza ju veľmi znepokojuje, napriek tomu ponúka všetko Ježišovi: "Každý krok, ktorý urobím, je malým slovom lásky".

Deň výročia jej amputácie chce osláviť okrem slávnostného obedu aj novénou k Panne Márii z Pompejí, pretože vďaka tejto udalosti mohla ponúknuť svoje utrpenie Ježišovi. 

Miluje Ježiša, ktorý je priateľom jej hier a najbližším dôverníkom: Ježišu, poď so mnou do školy. Chodím tam tak rada, musíš požehnať mojej učiteľke, ktorá má nás, deti, veľmi rada. Vieš, milý Ježišu, škola sa mi veľmi páči! Chcela by som tam chodiť aj v noci! Páči sa mi preto, že sa tam hovorí o tebe!
Alebo: Dnes som urobila malú hlúposť, ale ty, milý Ježišu, vezmi svoje dieťa do náručia. Aj pred svätostánkom ju počuli, ako volá: Ježišu, poď sa so mnou hrať!

Zvlášť pred Vianocami, pred veľkou udalosťou prvého svätého prijímania, sú jej milostné oznámenia plná nežnosti a túžby. Počíta dni a hodiny, kedy k tomu dôjde. Jeden deň pred veľkým sviatkom diktuje svojej matke: Milý Ježišu, až sa zajtra ráno odoberieš do môjho srdca, predstav si, že moja duša je jablko. A ako má jablko jadierka, tak urob, aby v mojej duši bola malá schránka. A ako pod čiernou šupkou jadra je biele jadierko, tak urob, aby v mojej schránke bola tvoja milosť, ktorá je ako biele jadro.
Matka zdesí a pýta sa: "Antonietta, čo ty to hovoríš? Čo to vôbec má znamenať? Čo to je?" A matka ďalej oznamuje: "Márne som sa pokúšala jej to vyhovoriť. Nakoniec mi povedala: Počúvaj, mamička, pomysli si, že moja duša je jablko. V jablku sú čierne vecičky, to sú jadrá. A v šupke jadra je tam to biele, nie? No dobre. Tak teraz si predstav, že to je milosť. Zistila som, že toto prirovnanie, ktoré mi bolo úplne neznáme, bolo veľmi hlboké, ale nechcela som byť porazená a obrátila som sa na ňu znova:  Kto ti to povedal? Vzala v škole učiteľka jablko, aby vám vysvetlila ...
Nie, mamička, odpovedala úprimne, to nepovedala učiteľka, to som si tak vymyslela. Potom uzavrela svoje myšlienky prosbou: Ježišu, daj, aby táto milosť bola vždy so mnou."

Antoniettine kľakadlo v kaplnke bolo vyzdobené bielymi ružami a perleťovým krížom. Niekoľko hodín predtým ešte povedala Ježišovi: Príď, príď, ó môj Ježišu! - Úplne tvoja Antonietta. Neskôr prítomní vidia, ako kľačí na vankúšiku so svojou protézou, ktorá jej pôsobí bolesť.

V nasledujúcom mesiaci máji, prijme Antonietta sviatosť birmovania. V predvečer píše neurovnanými veľkými literami do svojho denníka: Budem vojak Boží!

Potom jej choroba prudko pokročí. K zdeseniu rodičov začne sama hovoriť o smrti. Keď jej otec odporuje: "Ale dieťa, ako by som potom nemal plakať," odpovie mu: Musíš sa prinútiť. Ostatne ja ťa z neba nenechám plakať. Trpí dýchavičnosťou, zúfalo kašle, nemôže rovno sedieť a je pripútaná na lôžko. Ale keď sa jej pýtajú, ako sa jej vedie, povie vždy: Vedie sa mi dobre.

Rehoľná sestra, ktorá bola sestrou na klinike, svedčila: "Jedného rána, keď som pomáhala zdravotnej sestre, zodpovednej za izbu malého dievčaťa, vstúpil jej otec. Pohladiac ju sa jej opýtal: "Cítiš veľa bolesti?" A Antonietta povedala: "Ocko, bolesť je ako tkanina, čím je silnejšia, tým je jej hodnota vyššia." Rehoľná sestra dodala: "Keby som to na vlastné uši nepočula, neverila by som tomu."

2. júna píše posledný lístoček. Matka si spomína: "Sadla som si k nej na lôžko a písala som, čo Antonietta s námahou a ťažkosťami diktovala: 
Milý ukrižovaný Ježišu, mám ťa rada, mám ťa veľmi rada! Chcela by som byť pri tebe na Kalvárii. Milý Ježišu, daj mi potrebnú silu, aby som vydržala bolesti, ktoré ti obetujem za hriešnikov.
V tom okamihu ju prepadol prudký kašeľ a silné dávenie, ale akonáhle jej to povolilo, chcela ihneď diktovať ďalej: 
Milý Ježišu, povedz Duchu Svätému, aby ma osvietil láskou a naplnil svojimi darmi. 
Milý Ježišu, povedz Matke Božej, že ju veľmi milujem a že chcem byť pri nej. 
Milý Ježišu, chcem ti stále hovoriť, že ťa mám veľmi rada. 
Milý Ježišu, odporúčam ti svojho duchovného otca. Daj mu potrebné milosti. 
Milovaný Ježišu, zverujem ti svojich rodičov a Markétu. 
Tvoje dieťa ti dáva toľko pusiniek. 
Zachvátil ma náhle pocit vzbury, keď som videla, ako trpí, a v záchvate zlosti som list zložila a hodila do priehradky.

Niekoľko dní neskôr povolal Dr. Vecchio k Antoniette pápežského domáceho lekára prof. Milaniho a prosil ho o radu. Povedal, že stav dievčatka je veľmi vážny, musí byť teda dopravená do nemocnice k novej operácii. Pápežský lekár zostal ešte chvíľu a hovoril s Antoniettou. Čudoval sa, keď znášala také veľké bolesti bez náreku. Môj muž mu rozprával o lístočkoch, ktoré písala. Požiadal, či by si mohol prečítať to posledné, a ja som nemala odvahu nevyhovieť jeho prosbe. Vytiahla som list zo zásuvky, kam som ho deň predtým strčila, a ukázala som mu ho. Keď ho prečítal, povedal, že by chcel o Antoniette hovoriť s pápežom, a žiadal o povolenie, aby si list mohol vziať so sebou. Odpovedala som chvením: - Ja ... ja neviem ... či ...
"Ale pani Meo, povedal, je to predsa pápež."
Ďalší deň zastavilo pred naším domom vatikánske auto. Zvláštna delegácia menovaná Piom XI. priniesla dieťaťu apoštolské požehnanie. Pápež nám odkázal, že bol listom hlboko dojatý. Tiež prof. Milani nám odovzdal lístok, na ktorom prosil Antoniettu, aby ho odporučila Pánovi a vyprosila mu tie dary, o ktoré ho sama prosila.

Rakovina zatiaľ napadla celé telo. Antoniettina hruď bola nádorom tak stlačená, že vytláčala jej srdce. Trpela strašnou dýchavičnosťou. Museli jej vybrať tri rebrá, ale vzhľadom k značnej slabosti pacientky mohol byť zákrok vykonaný len pri miestnom umŕtvení. Matka sa ju pokúšala utešiť, sľubovala jej cestu k moru, keď všetko vydží. 
Antonietta na to odpovedala: Mamička, teš sa a buď veselá ..., ani nie za desať dní odtiaľ vyjdem. 
Čo nikto netušil: týmito desiatimi dňami oznámila Antonietta deň a hodinu svojej smrti.

Pretože stále vyžarovala veselosť a radosť, kládla si matka raz otázku, či dieťa vôbec trpí. Išla za ošetrujúcim lekárom a chcela mať jasno: "Pán doktor, ja neverím ... povedzte mi pravdu, povedzte mi, trpí Antonietta naozaj veľmi?"
"Ale pani Meo, čo to kladiete za otázku! Čo to hovoríte! Mlčte. Bolesti sú neznesiteľné."
"Vrátila som sa k jej postieľke ... nebola som schopná ovládať svoj hlas a prvýkrát som povedala: Antonietta, požehnaj svoju mamičku, požehnaj svoju mamičku. S veľkou námahou mi urobila krížik na čele."

Kňaz priniesol sviatosti umierajúcich. Antonietta nežne pobozkala kríž od prvého svätého prijímania.
Za ranného úsvitu, 3. júla 1937 pristúpil otec k jej lôžku, narovnal jej vankúš a chcel ju pobozkať. 
Antonietta šepkala: Ježišu, Mária, ... mamička, otecko ... To boli jej posledné slová. Na druhý deň priniesli malú bielu rakvu do baziliky Svätého Kríža Jeruzalemského.

Čoskoro po jej smrti sa objavili jej prvé životopisy a udiali sa prvé uzdravenia, rozšírila sa povesť o jej svätosti.

Roku 1972 bol ukončený diecézny proces prípravy pre blahorečenie. Antonietta, druhým menom Terézia (podľa Terézie z Lisieux), raz vo vzťahu k tejto svojej patrónke povedala:  Ona sľúbila, že dá padať dážď milosti.  Ja zošlem dážď ľalií, pretože sa v nebi budem stále modliť za spásu duší ...

Povesť o svätosti Nennoliny sa spontánne a bezprostredne šíri a prekračuje nielen hranice farnosti Svätého Kríža Jeruzalemského, ale aj hranice Ríma a Talianska. Už v roku 1940 sa objavujú jej životopisy v cudzích rečiach, dokonca v arménskom. 

Proces blahorečenia sa začal v roku 1942 a diecézne fázy boli uzavreté v roku 1972. Ale práve dôvod veku, ktorý je na hranici toho, čo sa označuje za vek rozumu, vytvoril problémy u tých, ktorí majú prípad skúmať, a nemalé ťažkosti vo vývoji procesu. Kanonické právo však nestanovuje limit veku pre tých, u ktorých sa má začať proces blahorečenia, iba v roku 1981 oznámila Kongregácia pre svätorečenie, že priznáva aj deťom možnosť dosiahnuť hrdinského stupňa viery, nádeje a lásky, a môžu byť preto pozdvihnutie k úcte oltára.


Masima

Zverejnenie komentára

0 Komentáre
Prosím nespamujte. Všetky komentáre sú spravované Adminom. *Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Zverejnenie komentára (0)
To Top