Skrze Máriu k Ježišovi! /Návod prípravy na zasvätenie sa Panne Márii/

0
Pretože svätý Ľudovít Mária si praje tridsaťdennú   prípravu   na   zasvätenie   sa   Panne   Márii,  nasledujú   niektoré   myšlienky k rozjímaniu na každý deň. Dvanásť dní, aby si poznal svet a naučil sa ním pohŕdať.

Prvý deň: 
Bezcharakternosť.   Cudzoložníci,   neviete,   že   priateľstvo   s   týmto   svetom   je nepriateľstvom s Bohom?!  Jak 4, 4. (Pomodli sa Zdravas Mária). Cudzoložník drží s dvomi. Vlažný kresťan si zahráva s Bohom a s diablom. Táto biedna bezcharakternosť je žiaľ, všeobecnou. Taký človek chce, aby Boh zostal dobrým Pánom, ale tiež nechce svet celkom zavrhnúť, ako si zbabelo nahovára. Táto vlastnosť sa Bohu protiví. Preto sa rozhodni! Choď k P. Márii a daj sa ňou doviesť k Pánu Ježišovi. 
Cnosť: Rozhodni sa! 
Modlitba: Ó, Maria, nauč ma poznať klamnosť sveta a pomôž mi, aby som sa ho odhodlane zriekol.

Druhý deň: 
Požívačnosť. Veď nič z toho, čo je vo svete, ani žiadostivosť tela, ani žiadostivosť očí, ani honosenie sa bohatstvom, nie je z Otca, ale zo sveta. 1 Jn 2, 16. (Zdravas Mária). Tu je obsiahnutá všetka nádhera, ktorou sú opojení svetskí ľudia. Žiadosť, žiadosť a pýcha. Dievča sní o chlapcovi, otec o mešci peňazí, matka o budúcnosti plnej nádhery a krásy. Žiadosť a opäť žiadosť a pýcha. Stred celého tohto kruhu tvorí zlato; preto celý svet tancuje okolo zlatého teľaťa. Beda tomu, kto sa dá strhnúť! Varuj sa požívačnosti, ktorá ťa vždy viac odďaľuje od Boha! 
Cnosť: Buď spokojný s málom a skromný! 
Modlitba: Ó, Mária, chráň ma pred jedovatou požívačnosťou!

Tretí deň: 
Bezmyšlienkovitosť. Sú nerozumní, vierolomní, bezcitní a nemilosrdní. Rim 1, 31. (Zdravas Mária.) Nerozumní. Ľudia vôbec nerozmýšľajú. Boja sa pokojnej, vážnej úvahy. Chcú len slepo užívať. Neporiadni. Ak predsa myslia, myslia nesprávne. Viac na telo než na dušu, viac na časné než na večné. Nájdi si čas, aby si mohol trochu premýšľať, čiže rozjímať. 
Cnosť: Miluj rozumnosť a uč sa premýšľať! 
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi veľkú lásku k rozjímaniu!


Štvrtý deň: 
Nevera. Pokrytci, vzhľad neba a zeme viete posúdiť. Ako to, že terajší čas posúdiť neviete? Lk 12, 56. (Zdravas Mária.) Ľudia tohto sveta majú síce rozum, ale neužívajú ho k vážnym úvahám o pravdách a pohnútkach viery. Hľadajú vždy len samé výhovorky, aby nemuseli veriť. Všetko, čo zdanlivo hovorí proti viere a Cirkvi, nachádzajú a radi tomu veria. Ale dobrú, poctivú knihu si nekúpia, tej sa boja. Ó, akí sú to pokrytci! Niet väčších pokrytcov nad nevercov. Ale, beda im. Ale kto neverí, bude odsúdený. Mk l6, 16. 
Cnosť: Ver rád a rozhodne! 
Modlitba: Ó, Mária, vzor pravej viery, pomôž mi veriť!

Piaty deň: 
Nečistota. Hoci Boha poznali, neoslavovali ho ako Boha... preto ich Boh vydal nečistote podľa žiadostí ich srdca; a tak hanobili svoje vlastné telá. Rim 1, 21; 24. (Zdravas Mária.) Lebo nechcú myslieť a veriť, odníma im Boh svetlo svojej milosti, takže upadajú vždy hlbšie. Nevidia sami ani, že telo nie je na smilstvo. 1 Kor 6, 13. Ako smutne to dnes vyzerá! Zo všetkých strán vanie morový zápach omamnej zmyselnosti: z očí, rečí, piesní, odevu, kina, tanca a divadla. Aké krásne je proti tomu panictvo! Možno ťa Panna Maria k nemu volá? Buď vždy čistým vo svojom stave! 
Cnosť: Utekaj pred zmäkčilou zmyselnosťou! 
Modlitba: Ó, Panna panien, Mária, vypros mi veľkú lásku k sv. čistote!

Šiesty deň: 
Neposlušnosť. Neposlúchajú rodičov. Rim 1, 30. (Zdravas Mária.) Všade zaznieva volanie po slobode. Volajú však po nepravej slobode; chcú byť slobodní v konaní zla. Pravá, kráľovská sloboda spočíva v sile dobrovoľne chcieť dobré a šľachetné. Preto rehoľné osoby si dobrovoľne volia kráľovskú cestu poslušnosti Boha a jeho zástupcov.  Všade vzbury, povstania, klamná  sloboda,   vtierajúca  sa  až  do   detských   izieb.  Ľudia   chcú   byť  slobodní  a   sú  otrokmi zmyselnosti a pýchy. 
Cnosť: Buď poslušný! 
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi porozumenie a lásku k poslušnosti.

Siedmy deň: 
Nevďak. Vďaka Bohu. 2 Kor 2, 14. (Zdravas Mária.) Svetáci chcú byť považovaní za šľachetných; sú však veľmi nešľachetní. Áno, nie sú ani vďační. Dokážu však Pánu Bohu nadávať a sa rúhať, vôbec im však nenapadne, aby dobrotivému nebeskému Otcovi poďakovali. Prijímajú Božie dobrodenia tak, ako by im patrili. Namiesto aby ďakovali, užívajú Božie dary nato, aby Pána Boha urážali. Aké je to smutné! 
Cnosť: Buď vďačný! 
Modlitba: Ó, Mária, nedopusť, aby som reptal a nariekal, ale pomôž mi, aby som bol vďačný!

Ôsmy deň: 
Drzosť. Sú utŕhačskí! Rim 1, 30. (Zdravas Mária.) Ľudia sú veľmi drzí. Sú drzí k Bohu. Konajú bez studu, čo Boh zakázal. Domýšľavo posudzujú jeho nariadenia a dopustenia. Sú drzí, nesmierne drzí. Sú drzí k Božím zástupcom. Každý domýšľavo zasadá na súdnu stolicu a súdi biskupov,   kňazov   a   predstavených.   Akými   bezohľadnými   dokážu   byť   ľudia.   Sú   drzí k spolublížnym. Pre svoje slabosti chce mať každý zhovievavé porozumenie a jemné ohľady; pre blížnych však nie. Nie je to drzosť? 
Cnosť: Buď skromný! 
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi pravú pokoru!

Deviaty deň: 
Bezcitnosť. Sú bezcitní, nemilosrdní. Rim 1, 30. (Zdravas Mária.) Ľudia svetského zmýšľania majú dnes dobrú náladu: darujú dieťaťu obnosené šaty, k blahoprianiu starú, nepotrebnú ozdobu; nachádzajú pre zhýralú svetáčku samé ospravedlnenia a považujú sa za vzor šľachetnosti. Zajtra však v zlej nálade sa osopia na slúžku, ukážu chudobným dvere, rozčuľujú sa nad zvedenou dievčinou, hoci ľutuje svoj pád a chce sa polepšiť. Buď opatrný v posudzovaní a maj otvorené srdce a ruku pre trpiacich spolubratov. 
Cnosť: Buď dobrotivý! 
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi láskavé, dobrotivé srdce.

Desiaty deň:  
Pomstychtivosť. Neodplácajte   sa   zlým   za   zlé!   1   Pt   3,   9. (Zdravas   Mária.) Pomstychtivosť vládne všeobecne vo svete. Ľudia ani nepozorujú, aká je nešľachetná a nízka. Pomstychtivý sa raduje z nešťastia blížneho, hoci nemá z neho žiaden úžitok. Aké je to škaredé! Pomstychtivosť sa však vkradne všade, i do kláštornej cely. Spytuj sa bedlivo a buď opatrný! Nie je to vždy svätá horlivosť pre Božiu česť, čo kladie na jazyk tvrdé slová. 
Cnosť: Buď mierny a zmierlivý! 
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi ducha pravej miernosti a zmierlivosti!

Jedenásty   deň:  
Ľudské   ohľady. Čudujú   sa,   že   sa   už   s nimi   nevrháte   do   toho   istého prúdu výstredností, a rúhajú sa. Pt 4, 4. (Zdravas Mária.) Svet sa rúti do priepasti hriechu a potom do priepasti pekelnej. Kto nejde s ním, neujde posmechu. Žiaľ, mnohí sa dajú zastrašiť a zviesť. Ľudské ohľady sú všeobecným zlom. Ty však na ne nedbaj! Keď sa ti svet posmieva, ctí ťa za to každý dobrý človek a Pán Boh. Tiež chvála tvojho vlastného svedomia ťa hojne odškodňuje za posmech a potupu svetákov. Nedaj sa zastrašiť! Pridŕžaj sa pevne P. Márie a pravej úcty k nej, nech hovorí ktokoľvek proti nej. 
Cnosť: Pohŕdaj ľudskými ohľadmi! 
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi mužnú odvahu!

Dvanásty deň: 
Pominuteľnosť sveta. A svet sa pominie, aj jeho žiadostivosť. 1 Jn 2, 17. (Zdravas Mária.). Poslušnosť svet nepozná. Svet je plný klamu. Svetáci klamú, pozemské statky sklamú. Len Boh  neklame, len  večnosť   neklame;   to  sú  pravé, trvalé  a isté   hodnoty.  Ó,  márnosť  všetkých márností, ako všetko je predsa len márnosť! Čas ubieha tak rýchle sám, svet celý je len mam a klam; má strach pred tým, čo prospieva, klamným sa modlám klaniava! Ty si, svete, klamným leskom zvaný. Ako bude raz oklamaný! Ó, márnosť všetkých márností, jak všetko predsa je len márnosť! Len jedno nie je márnosťou: Veľké slovo večnosti! Ten deň, čo nikdy neskončí, lebo slnka beh tam neplynie. To noc, čo dĺžky nestratí, bo slnce sa tam nevráti. Ó, večnosť, tvoj hromu hlas znie mocne v srdci zas a zas; slovo biedy i blahosti: Ó, večnosť, ó večnosť!
Cnosť: Mysli na večnosť! 
Modlitba: Sladké Máriino Srdce, zachráň ma a povznes k nebu. Šesť dní, aby si sa naučil seba poznať a sebou pohŕdať.

Denne sa modli: Zdravas, Hviezda Morská, Litánie k Duchu Svätému, Litánie Loretánske

Trinásty deň: 
Vlastná bieda. Plačte a kvíľte nad biedami, ktoré prichádzajú na vás. Jak 5, 1. (Zdravas Mária.) Nesmieme dôverovať svetu, pretože je zlý, nesmieme však dôverovať ani sebe, pretože   sme   slabí.   Sme   len   tvormi,   úbohými,   krehkými   bytosťami   a   sami   zo   seba   úplne neschopnými vykonať niečo nadprirodzene dobré. Skôr konáme zlo, než dobro, a predsa príliš si dôverujeme. To je naša najväčšia chyba. Temer všetko zlo na svete pochádza z klamnej sebadôvery, temer všetko dobro z dôvery v Boha, ktorá sa tak jedinečne ukazuje v pokornej prosbe: Preto sa musíme učiť predovšetkým uznať svoju úbohosť. Čím lepšie sa to naučíme, tým radšej sa budeme utiekať k Pánu Ježišovi a Prostrednici všetkých milostí, P. Márii. 
Cnosť: Uč sa nedôverovať si! 
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi hlboké poznanie mojej úbohosti.  

Štrnásty deň: 
Kto som? Kto si ty? Jn 1, 19. (Zdravas Mária.) Táto otázka platí i pre mňa. Som: Boží tvor. Sám zo seba nie som nič, úplne nič. Duša a telo majú pôvod v Bohu. Zranený Boží tvor. Dedičný hriech pokazil moju prirodzenosť už v Adamovi, od neho som ju zdedil. Od tej doby som naklonený aj k zlu. Mojimi vlastnými hriechmi sa všetko ešte viac zhoršilo. Moje telo je hŕstka prachu; skoro bude pokrmom červov. Moja duša je znáška úbohostí, znetvorený Boží obraz, duch ovládaný telesnosťou. To je duša bez milosti. 
Cnosť: Ver pevne, že tvoja porušená prirodzenosť je úbohá. 
Modlitba: Ó, Mária, daj mi poznať, akým úbohým stvorením som bez milosti!

Pätnásty deň: 
Čo môžem konať? Mnohé zlo. Vedomý som si svojej neprávosti. Ž 50. (Zdravas Mária.) Tak prehovoril pokorný Dávid. Hriech je to jediné, s čím Boh spolu nepôsobí. Žiaľ, viem to príliš dobre. Chcem rozjímať o svojich hriechoch. Ich veľkosti. Možno som sa dopustil i ťažkého hriechu.   Ťažký   hriech   je   dobrovoľné   odvrátenie   sa   od   Boha.   Bolo   veľmi   zlé,   že   mi   moja žiadostivosť - možno to bolo len zvieracie ukojenie vášne - bola milšia než nebeský Otec. Ich počet. Možno bolo v mojej duši viac hriechov, než mám vlasov na hlave. Ich opakovanie. Hoci mi nebeský Otec odpustil, možno som ho opäť a možno častejšie vypudil zo svojej duše. 
Cnosť: Dokonalá, pokorná ľútosť. 
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi pohŕdanie sebou samým a poctivú, úprimnú ľútosť nad hriechmi.

Šestnásty deň: 
Čo môžem? Málo dobra. Bezo mňa nemôžete nič urobiť. Jn 15, 5. (Zdravas Mária.) Varovať sa zlého. Bez Božej milosti sa nik nemôže dlhšiu dobu uchrániť smrteľného hriechu; tým menej všedného hriechu. Konať dobro. Bez Božej milosti nemôžeme urobiť nič nadprirodzene dobré. Vôbec nič; ani myslieť niečo dobré, ešte menej sa modliť, veriť, dúfať, milovať. Konať záslužné skutky. K vykonaniu záslužného skutku je potrebná milosť posväcujúca a pomáhajúca. Ak chýba jedna, nemá skutok cenu pre večnosť. Pôsobiť požehnane. Keď bez Božej milosti nemôžem nič   sám   pre   seba,   tým   menej   môžem   pre   iných.   Kňazi,   spisovatelia,   rodičia,   učitelia, vychovávatelia, vodcovia národa nemôžu vykonať bez Božej milosti nič nadprirodzene dobré na svete. Celkom nič.
Cnosť: Uznaj svoju úplnú neschopnosť v nadprirodzených veciach. 
Modlitba: Ó, Mária, daj, aby som si vážil všetko nadprirodzené, a správne uznal, že všetko závisí od milosti!

Sedemnásty deň: 
Čo mám? Málo. No ja som úbožiak a bedár; Bože ponáhľaj sa ku mne. Ž 69, 6. (Zdravas Mária.) Boh rád pomáha svojou milosťou. No možno len málo, pretože mu prekážame. Uvažuj len o svojich dobrých skutkoch: je ich málo. Možno máš viac zlých myšlienok, slov a skutkov, než dobrých. Spomeň si hlavne na toľko roztržitých myšlienok a márnych slov. Sú plné chýb. Tie nemnohé dobré skutky sú poškvrnené mnohými chybami. Pri modlitbe sme roztržití, pri práci náladoví, pri dobrých skutkoch často márniví. 
Cnosť: Buď presvedčený o svojej úbohosti. 
Modlitba: Ó, Mária, daj, aby som správne poznal svoju vnútornú chudobu.

Osemnásty deň: 
Načo som na svete? Buďte dokonalí, ako je dokonalý váš nebeský Otec! Mt 5, 48. (Zdravas Mária.) Hoci je moja prirodzenosť porušená a moja osoba plná úbohostí, povolal ma Boh k vznešenému cieľu. Ž 112. 1. Môj všeobecný cieľ. Mám na zemi Boha ctiť, milovať a potom ho požívať v nebi. Áno už tu mám byť vždy čistejší, šľachetnejší, krajší až do svojej smrti. Mám byť dokonalým, ako milý Otec v nebesiach. Môj zvláštny cieľ. Som katolík, vychovávateľ, rehoľnica, kňaz. Boh má so mnou zvláštne úmysly. Cítim v sebe zvláštnu lásku ku kňazom, k pápežovi, k Cirkvi, k dušiam v očistci, k sv. Jozefovi, k Panne Márii, k Srdcu Pána, k Najsvätejšej Sviatosti, k Duchu Svätému, k Božej Prozreteľnosti? Všetko to sú známky Božej milosti. 
Cnosť: Veľmi si váž svoje povolanie! 
Modlitba: Ó, Mária, daj mi poznať, čo Boh odo mňa žiada a pomôž mi, aby som zostal verným svojmu povolaniu a dosiahol svoj cieľ. Šesť dní, aby si sa učil poznávať Pannu Máriu a jej dôverovať.

Denne sa modli: Zdravas, Hviezda morská; Litánie k Duchu Svätému, Ruženec.

Devätnásty deň: 
Anjel  prišiel  k nej a povedal: Zdravas,  milosti   plná,  Pán  s tebou. Lk  1,  28. (Zdravas   Mária.)  Trojjediný   Boh   pozdravuje   ústami   anjela   P.   Máriu,   svoje najvznešenejšie stvorenie, ako sebe rovnú a tým povyšuje svojho tvora do spoločenstva troch božských osôb. Má byť Prostrednicou medzi Bohom a ľuďmi. Pravá Matka B. Syna a preto Kráľovná nebies a zeme, more milostí, ako ju nazýva sv. Ján Damascénsky. Aká je krásna, aká vznešená! Tvoje srdce nech zajasá! Raduj sa a veseľ z nevýslovných krás svojej Matky Márie Panny! 
Cnosť: Maj srdečnú radosť zo slávy Panny Márie! 
Modlitba: Ó, milá Matka, ako veľmi sa radujem z Tvojej slávy. Dovoľ, aby som vždy spieval a opakoval: Zdravas, Zdravas Mária!

Dvadsiaty deň: 
Nepoškvrnená Panna. Celá krásna si, Mária, a poškvrny na Tebe niet! Slová Cirkvi dňa 8. decembra. (Zdravas Mária.) Už v raji bola táto pravda ohlásená, vždy jasnejšie a zreteľnejšie ohlasovaná svätými otcami a cirkevnými učiteľmi; napokon bola ako článok viery vyhlásená r. 1854. Hovorí o nesmiernej kráse a čistote. Čistota, ktorá nemá páru. Čistým je, kto sa nedopustil hriechu, čistejším, kto sa ho nechce dopustiť, najčistejším, kto sa ho dopustiť nemôže. Čistými boli prví rodičia pred pádom; čistejšími dobrí anjeli, ktorí mohli, no nechceli hrešiť; najčistejšou však Panna Mária, ktorá ani nechcela ani nemohla hrešiť. Veľké nepriateľstvo proti diablovi jej Boh vložil do duše už v deň Nepoškvrneného Počatia. Okrem toho mala slobodnú vôľu a mohla si získať zásluhy ako jej Syn, ktorého nenávisť k zlu je ešte hroznejšia. Je to tým podivuhodnejšie, lebo Panna Mária pochádzala od Adama. Je to nepochopiteľné tajomstvo. Krása nad všetko. Už v prvom okamihu Máriinho života vstúpila posväcujúca milosť v takej plnosti do jej duše, že nebo i zem zažiarili novým leskom. 
Cnosť: Uctievaj so zvláštnou láskou toto tajomstvo.
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi porozumenie a lásku pre veľkolepé tajomstvo Tvojho Nepoškvrneného Počatia. 

Dvadsiaty prvý deň: 
Všetko skrze Pannu Márii, Prostrednicu všetkých milostí. Milosti plná. Lk 1, 28. (Zdravas Mária.) Sme úbohí a chudobní; aby sme sa stali dobrými a bohatými, potrebujeme mnoho milostí. Ako Prostrednicu nám dal Pán Boh Pannu Máriu, milosti plnú Matku. Náuka. Ako Eva bola príčinou nášho nešťastia, tak Mária je pravou príčinou nášho šťastia. Bez Evy žiaden hriech, bez Márie žiadna milosť. Áno, viac než pokazila Eva, napravila Mária. Bola spojená s Pánom Ježišom, keď nám zaslúžil všetky milosti a Duch Svätý skrze ňu opäť rozdeľuje všetky milosti. Spása všetkých je ponechaná rozhodnutiu tejto Panny, vraví sv. Peter Damiáni. 
Uplatnenie. Ak chceš dosiahnuť milosť, choď k Panne Márii. Pros ju, aby ti pomohla pred prácou, pred modlitbou, pred sv. omšou, potom pros, aby doplnila všetky nedostatky. 
Cnosť: Všetko skrze Pannu Máriu. 
Modlitba: Ó, Mária, pomôž mi tak sa modliť, pracovať a trpieť, aby som tým pôsobil Bohu česť, Tebe radosť, sebe a mnohým dušiam pokoj a požehnanie.

Dvadsiaty druhý deň: 
Všetko s Pannou Máriou, učiteľkou cností. Hľa, služobnica Pána! Lk 1, 38. (Zdravas   Mária.)   Keď  prosíš  P.  Máriu,   sprostredkuje   ti   milosti   v  hojnej  miere.   Milosť však nepôsobí v tebe bez teba. Musíš spolupôsobiť, alebo aspoň neklásť odpor. Tvoje spolupôsobenie ti uľahčí Panna Maria  svojím  príkladom.  Využila  každú milosť. Preto  postupovala   stále   vyššie a vyššie. Hľaď na Ježiša a nasleduj ho ako Panna Maria a s Pannou Máriou. Ako pravá Panna darovala celé svoje srdce Pánu Bohu, táto pokorná, úprimná a preto taká vznešená služobnica Pána. Každé stvorenie milovala iba v Bohu. Boh, jedine Boh jej bol všetkým. V tom spočíva zvláštna krása panenských duší. Ony nedelia svoje srdce, ale slúžia Pánu Bohu s nerozdeleným srdcom, ako sv. Pavol krásne opisuje vo svojom liste Korinťanom 1 Kor, 7, 32 - 34. Aké je to šľachetné! 
Cnosť: Všetko s Pannou Máriou, s ňou k Pánu Ježišovi! 
Modlitba:  Ó, Mária, daj, nech nasledujem Tvoj príklad; nauč ma slúžiť Bohu s nerozdeleným srdcom.

Dvadsiaty tretí deň: 
Všetko v Panne Márii, našej Matke. Hľa, tvoja matka. Jn 19, 6. (Zdravas Mária.) Boh chcel, aby nám Panna Mária  rozdeľovala všetky pomáhajúce milosti a nás učila všetkým cnostiam. On však chcel ešte viac. Mala nám sprostredkovať v istom zmysle život milosti; preto nám dal Pán Ježiš p. Máriu ako Matku nadprirodzeného života. Sv. Ľudovít z Montfortu odkazuje na sv. Augustína, ktorý učí, že vyvolení na tomto svete sú uzatvorení v Máriinom lone a že v istom zmysle až vtedy prichádzajú na svet, keď ich táto Matka znovuzrodí k večnému životu. Sám vraví: Pretože Mária utvorila hlavu vyvolených, ktorou je Kristus, prislúcha jej tiež vytvoriť údy tejto hlavy, ktorými sú praví kresťania. Matka totiž netvorí hlavu bez údov, ani údy bez hlavy. Posväcujúcou milosťou sa stávam údom tajomného tela Kristovho a tým zároveň dieťaťom Panny Márie. Posväcujúca milosť ťa spája najvrúcnejšie s Bohom, Pánom Ježišom a Pannou Máriou a činí ťa krásnym obrazom Boha Otca a nebeskej Matky. Nikdy si nemôžeme dostatočne vážiť posväcujúcu milosť. Snaž sa ju získať, udržať a rozmnožiť. 
Cnosť: Všetko v Panne Márii, vždy bližšie k Bohu skrze posväcujúcu milosť! 
Modlitba: Ó, Mária, vrúcne Ťa prosím, rozmnož vo mne posväcujúcu milosť. Všetko dosiahneš u Posvätiteľa, Ducha Svätého.

Dvadsiaty štvrtý deň: 
Všetko pre Pannu Máriu, Božiu Matku. Požehnaný plod života tvojho, Ježiš. (Zdravas Mária.) Uprostred najkrajšej modlitby k Panne Márii je slovo Ježiš. Obsahuje vrchol Máriinej dôstojnosti a jadro pravej úcty. Vrchol jej dôstojnosti. V Márii bolo vykonané vrcholné dielo Božej moci, múdrosti a lásky, totiž vtelenie druhej božskej osoby, od ktorého majú všetky ostatné Božie  diela  svoju  dôstojnosť  a  svoj  lesk. Mária Panna sa stala  pravou  Božou Matkou. Keď hovorím, Kráľovná neba a zeme, je to málo proti slovu: Božia Matka. Boh chce, aby bola uznaná táto dôstojnosť, ktorá  prevyšuje každú  inú dôstojnosť. Preto nariadil,  aby všetky milosti zostupovali na zem skrze P. Máriu, ale aby tiež skrze ňu všetka chvála a česť vystupovala k Najvyššiemu. Jadro pravej úcty spočíva v tom, že my sami nerozlučujeme, čo Boh spojil. Panna Mária a Pán Ježiš náležia nerozlučne k sebe. Pán Ježiš zdieľa všetko s Pannou Máriou, čo len zdieľať môže: svoju dôstojnosť, svoju česť, svoj úrad, svoje pôsobenie. Preto nesmieme uctievať P. Máriu s tým úmyslom, aby sme Pána Ježiša urážali, alebo hrešili, či len zanedbávali. Nesmieme však ani Pána Ježiša uctievať s úmyslom, aby sme Pannu Máriu vylúčili, alebo čo i len zanedbávali. Takú úctu Pán Ježiš nechce. Preto každá úcta Márie sama od seba vedie k väčšiemu poznaniu a Božej láske, a naopak, každý pravý ctiteľ Krista nezabúda na jeho Matku. Často si jednoducho pomysli: Všetko pre Pannu Máriu; potom ona sama zaobstará väčšiu česť a slávu Boha a Božského Srdca Pána. 
Cnosť: Všetko pre Pannu Máriu a tým pre Boha! 
Modlitba: Vznešená Matka Božia, nauč ma nadovšetko milovať česť Pána Boha a Ježiša Krista.Šesť dní, aby si sa učil poznávať a milovať Pána Ježiša.

Denne sa modli: Zdravas, Hviezda morská, Litánie k Duchu Svätému, Litánie k najsvätejšiemu Menu Ježiš. 

Dvadsiaty piaty deň: 
Ježiš, pravý Mesiáš, Syn Panny Márie. Mária, z ktorej sa narodil Ježiš, nazývaný Kristus. Mt. 1, 16.  (Zdravas Mária.)  Skrze Máriu  k Ježišovi. Teraz sme dospeli až k nemu. Naše srdce radostne búši! Aký krásny je Pán Ježiš! Nebo a zem, Stvoriteľ a stvorenie, Boh a človek všetko spojené v tak krásny a dokonalý celok, že ho žiadna moc nerozlúči. Boh a zároveň človek! Tým je naša ľudská prirodzenosť tak zušľachtená, že i anjeli kľakajú. Anjeli sa klaňajú ľudskej Ježišovej duši, áno jeho najsvätejšiemu telu. Ešte viac. Každá i najmenšia kvapka krvi, ktorá sa od Ježišovho tela oddelila, je pre nevýslovné spojenie s božstvom tak nesmierne svätá a vznešená, že najvyšší anjeli sa jej pokorne klaňali. Tak nesmierna je dôstojnosť Krista, Mesiáša, Boha s nami (Emanuela) už v jeho človečenstve. Ó, ako nevýslovne svätá je Najsvätejšia Sviatosť oltárna a Najsvätejšie Srdce Pána! 
Cnosť: Choď ku svätostánku, pokľakni a klaňaj sa Kristovmu človečenstvu! 
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi hlbokú, svätú úctu pred presvätým Kristovým človečenstvom.

Dvadsiaty šiesty deň: 
Ježiš, Syn Boží, veľký prorok. A Slovo sa telom stalo. Jn 1, 14. (Zdravas Mária.) Ježiš je Boh a spolu človek. Čo spája v ňom obe prirodzenosti, je sama druhá božská osoba, večné Slovo, večná Múdrosť, Syn večného nebeského Otca. Boh Otec nám poslal svojho Syna najprv preto, aby nám priniesol pravdu. Diabol priniesol na svet lož a s ňou biedu, Pán Ježiš priniesol svetu pravdu a s ňou slobodu a pokoj. Ľud to poznal: To je iste prorok. Jn 6, 14. Otec nebeský to potvrdil: Toto je môj milovaný Syn a prikázal: Počúvajte ho. Mt. 17, 5. Prorok Ježiš, večná Pravda, poúča nás i dnes skrze svätú katolícku Cirkev. Cirkev je neomylná; sám Pán Ježiš nám to zaručuje; preto tiež žiada bezpodmienečnú vieru. On povedal a hovorí k svojim zástupcom: Učte všetky národy. Kto neuverí, bude odsúdený. Mk 16, 16. 
Cnosť: Pevne a rozhodne ver hlavne v Ježišovo božstvo! 
Modlitba: Ó, Mária, vypros mi, aby som nikdy nepochyboval o pravde katolíckej viery, hlavne nie o božstve Ježiša.

Dvadsiaty siedmy deň: 
Všetko skrze Vykupiteľa, Pána Ježiša. Veď v Kristovi Boh zmieril svet so sebou. 2 Kor 5, 19. (Zdravas Mária.) Keď Pán Ježiš vo svojej osobe spojil božskú prirodzenosť s ľudskou, bol  obdivuhodne   uspôsobený   zmieriť   Boha   s   hriešnym   ľudstvom.   Hriech   Boha rozhneval a urazil jeho česť. Táto hrozná vina si zaslúžila trest; urazená česť musela byť nahradená. Pán Ježiš vzal na seba oboje, trest i zmier. Nebeského Otca nesmierne poctil a za naše hriechy učinil nekonečné pokánie. Preto nebeský Otec odpustil a otvoril poklady milostí. I ty, iba ak chceš, môžeš mať na nich podiel. Ver a dôveruj svojmu Spasiteľovi! Dôveruj, plne dôveruj až do smrti! On sa za všetky tvoje hriechy kajal a zaslúžil ti všetky milosti, potrebuješ ich, aby si sa stal svätým. Rozdeľuje ich pri sv. omši, skrze sväté sviatosti a tiež zvlášť, ak sa obrátiš na jeho Prostrednicu, Pannu Máriu. Len ju pros; môžeš obsiahnuť, čo chceš. Ale dôveruj, dôveruj, a opäť dôveruj. 
Cnosť: Dôveruj v zásluhy Ježiša Krista! 
Modlitba: Ó, Mária, daj, nech všetko očakávam od zásluh Tvojho Syna a Tvojej dobroty!

Dvadsiaty ôsmy deň:  
Všetko s Kráľom, Pánom Ježišom. Hľa, váš kráľ! Jn 19, 14. (Zdravas Mária.) Áno, som kráľ, povedal Pán Ježiš Pilátovi. Áno, a akým je Kráľom. Vydal nielen najkrajšie zákony na nebi i na zemi, ale zaslúžil nám tiež silu, aby sme ich zachovávali. Aby nás k tomu povzbudil, on sám ich zachovával. Áno sám sa stal malým a chudobným i slabým, ako sme my a dal nám príklad, aby sme i my činili, čo činil on. Stal sa slabým, aby sme sa my stali silnými. Ó, aký krásny príklad cností nám dal Pán Ježiš! Žiadna matka neukazuje svojmu dieťaťu s takou trpezlivosťou všetko, ako nám to Pán Ježiš ukázal. Uponížil sa, stal sa poslušným až na smrť, až na smrť na kríži. Flp 2, 8. Či nemáme byť nadšení pre takého Kráľa, ktorý najťažšie vybral pre seba a to najľahšie pre nás? Či ho nemáme vrúcne milovať a radostne i ochotne nasledovať? Veď on vraví: Poď, nasleduj ma. Až bude nasledovanie ťažké, pomôže ďalej. Vzchopme sa teda k pravému nasledovaniu Krista! Čaká ťa kráľovská odmena. 
Cnosť: Zapáľ sa pre nasledovanie Krista! 
Modlitba: Milá Matka, veď ma svojou nežnou, ale bezpečnou materskou rukou na kráľovskej ceste verného nasledovania Krista!

Dvadsiaty deviaty deň: 
Všetko v Pánu Ježišovi, hlave Cirkvi. Kristus je hlavou Cirkvi. Ef 5, 23. (Zdravas   Mária.)   Druhá  božská   osoba   sa   stala   človekom   nielen,   aby   v   sebe   spojila  Božskú prirodzenosť s ľudskou, ale aby i nás povzniesla k Bohu. Áno, Pán Ježiš chce, aby sme s ním, Bohom Otcom a Duchom Svätým tvorili veľkú Božiu rodinu. Máme byť tak tesne spojení, ako sú spojené údy tela. Trpiaca, bojujúca a víťazná Cirkev tvorí už teraz tajuplné telo, spoločenstvo svätých. Pán Ježiš chce tvoriť časť tohto tela a síce hlavu, ktorá všetko riadi a spája. Dušou tohto tela je Duch Svätý, ktorý nás oživuje posväcujúcou milosťou. Kto ju stratí, je mŕtvym údom, kto ju opäť získa, stáva sa opäť živým údom tohto celku. Kto žije v stave posväcujúcej milosti, žije v Pánu Ježišovi. Posväcujúca milosť sa udeľuje pomocou sv. sviatostí; nimi sa tiež rozmnožuje, ale tiež modlitbami a dobrými skutkami. Najkrajším prameňom milosti je sväté prijímanie, ktoré tvorí sväté puto medzi kresťanmi. Sám Pán Ježiš sa dáva za pokrm, aby živil naše duše t. j. rozmnožil v nás milosť a znova roznietil lásku. Preto si veľmi váž sväté prijímanie a prijímaj denne! Ak nemôžeš, nahrádzaj to častým duchovným sv. prijímaním. 
Cnosť: Raduj sa, že si katolíkom a zaumieň si často a hodne prijímať telo Pána! 
Modlitba:  Ó, Mária, pomôž mi, aby som si vždy viac vážil a vrúcnejšie miloval posväcujúcu milosť, svätú Cirkev a sväté prijímanie.

Tridsiaty deň: 
Všetko pre Ježiša, ktorý sa obetoval za nás. Hľa, Boží Baránok! Jn 1, 36. (Zdravas Mária.) Najsvätejší, najdrahocennejší okamih dňa je okamih svätého premenenia. Na tento okamih čakajú duše v očistci, Panna Mária so svätými v nebi a všetci zbožní kresťania na zemi. Pri ňom spočíva Syn Boží v najhlbšej pokore a odovzdanosti ako pravý, živý obetný baránok obetovaný na oltári, aby obnovil svoju obetu na kríži. Živý a obetovaný! Aké to Božie tajomstvo! Je na oltári, aby chválil, ďakoval, zmieroval a prosil za nás, úbohých hriešnikov. Pri tomto svojom najväčšom diele nás chce vidieť pri oltári. Máme ho nebeskému Otcovi obetovať za naše hriechy a záležitosti nábožnou účasťou na sv. omši! Máme však obetovať i seba. On sa obetuje za nás, nemáme sa my obetovať za neho? Pri sv. omši poznávame obetavú lásku a obsiahneme k nej silu, hlavne ak sa zúčastníme na sv. prijímaní. Potom sa odhodlane dajme do svojho denného diela, nesme svoj denní kríž a ak to musí byť, i odhodlane choďme do boja a na smrť. Všetko pre Ježiša! 
Cnosť: Miluj sv. omšu, uč sa pri nej a čerpaj z nej ducha obeti! 
Modlitba: Milá Matka, sprevádzaj ma denne na sv. omšu a nauč ma prinášať obete pre Boha, pre Teba a spásu duší, ako Ty, Mária, ich prinášaš. Amen.

Tridsiaty prvý deň:  
Zasvätenie. Synu,  daj mi svoje srdce! Sláv dnes s veľkou nábožnosťou s kňazom obetu sv. omše a prijmi radostne telo Pánovo. Hneď po sv. prijímaní sa pomodli tú prekrásnu zasväcujúcu modlitbu sv. Ľudovíta Márie Grigniona z Montfortu: Zasvätenie sa Ježišovi Kristovi, vtelenej Múdrosti, rukami Panny Márie. (Ak nemôžeš ísť do kostola a na sv. prijímanie, pomodli sa zasväcujúcu modlitbu kde a kedy môžeš.)  

Kratšia zasväcujúca modlitba, ktorú sa môžeme modliť s veľkým úžitkom každé ráno, zložená sv. Ľudovítom z Montfortu: 
Ó, Mária, moja najdobrotivejšia, nepoškvrnená Pani, aký som šťastný, že som Tvojím otrokom z čistej lásky. Ako otrok ti oddávam a zasväcujem svoje telo i dušu, svoje vnútorné i vonkajšie dobrá, ba aj cenu svojich dobrých skutkov: minulých, prítomných i budúcich. Chcem získať všetky odpustky, zverujem ti plné právo narábať so mnou a so všetkým, čo mi patrí. 
Ó, Mária, moja najmilšia Matka! Zriekam sa svojej vlastnej vôle, svojich hriechov, svojich mienok a svojich úmyslov. K Tebe sa utiekam, vrhám sa do Tvojho, láskou horiaceho srdca, ktoré je mojím útočiskom (slová sv. Augustína a sv. Ľudovíta); tam sa chcem skryť a úplne stratiť, aby som vždy skrze Teba, s Tebou, v Tebe a pre Teba sa modlil, konal a trpel k väčšej cti a sláve Najsvätejšieho Ježišovho Srdca. Amen.

Užitočné obetovanie po dlhšej modlitbe a každej práci hlavne večer: 
Môj milý, svätý anjel strážny! Vezmi teraz moju úbohú modlitbu a moju dennú prácu a dones ich do rúk milej Božej Matky. Potom Teba, ó, milá Matka, prosím, ráč všetko nedostatočné doplniť a pohrúžiť do drahocennej krvi Ježiša Krista. 
Ráč to očistiť, zdokonaliť a prepožičaj tomu plnú cenu pre nekonečnú cenu piatich svätých rán, Tvojich zásluh a cností. A spoj to s modlitbou a skutkami všetkých svätých v nebi a spravodlivých na zemi. Ráč to obetovať nebeskému Otcovi za obrátenie hriešnikov, hlavne tých, ktorí dnes zomrú, k úteche duší v očistci, za moje záležitosti a dobro všetkých mojich drahých. Amen.

Všetko skrze Pannu Máriu, s Pannou Máriou, v Panne Márii, pre Pannu Máriu! Ó, svätý Jozef, priveď ma a mnohé duše k Panne Márii! So sv. Jozefom skrze Pannu Máriu k Pánu Ježišovi!

Zasvätenie sa Ježišovi Kristovi, vtelenej Múdrosti, rukami Panny Márie 
(Láska večnej Múdrosti 223-227) 
Ó, večná a vtelená Múdrosť! Ó Ježišu, veľmi hodný lásky a poklony, pravý Boh a pravý človek, jediný Syn večného Otca a Márie, vždy Panny!
Hlboko sa ti klaniam večne prítomnému v lone i v jase tvojho Otca a v čase tvojho vtelenia prítomnému v panenskom lone Márie, tvojej predôstojnej Matky.
Vzdávam ti vďaky za to, že si sa zriekol seba samého, keď si na seba vzal podobu otroka, aby si ma vytrhol z hrozného diablovho otroctva.
Chválim ťa a oslavujem za to, že si privolil podriadiť sa vo všetkom Márii, svojej svätej Matke, aby si ma urobil svojím verným otrokom skrze ňu.
No beda! Ja nevďačný a neverný nezachoval som záväzky a sľuby, ktoré som tak slávnostne urobil pri svojom krste: vôbec som si nesplnil svoje povinnosti. Nezasluhujem si nazývať sa tvojím synom, ba ani otrokom. A keďže niet vo mne ničoho, čo by si nezaslúžilo tvoje odvrhnutie a hnev, už sa viac neodvažujem predstúpiť pred tvoj svätý a vznešený Majestát sám.
Preto sa utiekam k orodovaniu a milosrdenstvu tvojej presvätej Matky, ktorú si mi dal za svoju prostredníčku. A jej prostredníctvom dúfam, že dosiahnem pravú kajúcnosť i odpustenie hriechov, získam a udržím si Múdrosť. 
Zdravas’, ó, Nepoškvrnená Mária, živý svätostánok Božstva, v ktorom si skrytá večná Múdrosť praje prijímať poklonu anjelov i ľudí. Zdravas’, ó, Kráľovná neba i zeme, ktorej vláde je podriadené všetko, všetko to, čo je nižšie od Boha. Zdravas’, ó, bezpečné Útočisko hriešnikov, čo svoje milosrdenstvo nikomu neodopieraš. Vypočuj moje želania, aby som získal božskú Múdrosť, a preto prijmi sľuby a ponuky, ktoré ti moja nízkosť predkladá. 
Ja, M., neverný hriešnik, si dnes do tvojich rúk obnovujem a potvrdzujem krstné sľuby: navždy sa zriekam   zlého   ducha,   jeho   okázalostí   i   skutkov   a   dávam   sa   celý   Ježišovi   Kristovi,  vtelenej Múdrosti, aby som ho po všetky dni svojho života nasledoval nesúc svoj kríž a aby som mu bol vernejší než dosiaľ.
Pred očami celého nebeského dvora si ťa dnes volím za svoju Matku a Vládkyňu. Ako otrok ti oddávam a zasväcujem svoje telo i dušu, svoje vnútorné i vonkajšie dobrá, ba aj cenu svojich dobrých skutkov: minulých, prítomných i budúcich. 
Zverujem ti plné právo narábať so mnou a so všetkým, čo mi patrí, bez výnimky, ako sa ti bude páčiť, na najväčšiu slávu Boha v čase i vo večnosti. 
Prijmi, dobrotivá Panna, tento nepatrný dar môjho otroctva na uctenie si a zjednotenie sa s tou podriadenosťou, ktorú večná Múdrosť dobrovoľne prijala voči tvojmu materstvu. Prijmi ju odo mňa ako poctu tej moci, ktorú obaja máte nad týmto červíčkom a biednym hriešnikom a ako vďakyvzdanie [za výsady], ktorými ťa zahrnula Najsvätejšia Trojica.Slávnostne vyhlasujem, že odteraz ťa chcem vo všetkom uctievať a poslúchať ako tvoj opravdivý otrok.
Ó, obdivuhodná Matka! Predstav ma ako večného otroka svojmu drahému Synovi, aby ma prijal cez teba, keď ma cez teba vykúpil. 
Ó, Matka milosrdenstva! Láskavo mi vymôž pravú Božiu múdrosť a tým ma aj zahrň medzi tých, ktorých miluješ, učíš, vedieš, živíš a chrániš ako svoje deti a svojich otrokov.
Ó, verná Panna, vo všetkom urob zo mňa takého dokonalého učeníka, nasledovníka a otroka vtelenej Múdrosti, Ježiša Krista, tvojho Syna, aby som na tvoje orodovanie a podľa tvojho vzoru dospel k plnosti jeho veku na zemi a jeho slávy v nebi. Nech sa tak stane.Kto to môže pochopiť, nech pochopí! (Mt 19,12) Kto je múdry, aby ich pochopil?

Velebí moja duša – Magnificat  
(Lk 1, 46-55)
Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom Spasiteľovi, 
lebo zhliadol na poníženosť svojej služobnice.
Hľa, od tejto chvíle blahoslaviť ma budú všetky pokolenia,
lebo veľké veci mi urobil ten, ktorý je mocný,
a sväté je jeho meno
a jeho milosrdenstvo z pokolenia na pokolenie s tými, čo sa ho boja.
Ukázal silu svojho ramena, rozptýlil tých, čo v srdci pyšne zmýšľajú.
Mocnárov zosadil z trónov a povýšil ponížených.
Hladných nakŕmil dobrotami a bohatých prepustil naprázdno.
Ujal sa Izraela, svojho služobníka, lebo pamätá na svoje milosrdenstvo,
ako sľúbil našim otcom, Abrahámovi a jeho potomstvu naveky.

Celý tvoj – Totus Tuus (Svätý Bonaventúra)Som celý tvoj a všetko, čo mám, je tvoje, môj najdrahší Ježišu, skrze Máriu, tvoju svätú Matku. Totus tuus ego sum, et omnia mea tua sunt, mi dulcissime Jesu, per Mariam, Matrem tuam sanctam.

Ježiš, žijúci v Márii
Ó, Ježišu,   žijúci   v   Márii,   príď   a   ži   vo   svojich služobníkoch svojím duchom svätosti, plnosťou svojej moci, dokonalosťou svojich ciest, pravdou svojich čností i v spoločenstve svojich božských tajomstiev. Vládni všetkým nepriateľským mocnostiam v Duchu Svätom, na slávu Otca. Amen.

Masima

Tags

Zverejnenie komentára

0 Komentáre
Prosím nespamujte. Všetky komentáre sú spravované Adminom. *Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Zverejnenie komentára (0)
To Top