Damask, ktorý bol pred 2000 rokmi svedkom obrátenia svätého Pavla, sa stal svedkom zázraku. Všetko začalo 23. novembra, kedy Myrna Nazzour, mladá vydatá žena zo štvrte Soufanieh, išla spolu so svojimi príbuznými a priateľkami navštíviť svoju švagrinú, ktorá trpela ťažkými bolesťami chrbta. Počas modlitby za chorú sa na dlaniach Myrny nečakane objavil olej. Keď týmito dlaňami natrela bolestivý chrbát svojej švagrinej, chorá sa hneď uzdravila.
Podobná situácia sa stala aj na ďalší deň, keď olej z Myrniných dlaní vrátil zdravie jej matke, ktorú trápila chrbtica. Manželia Nazzourovci sa spočiatku snažili vec udržať len v kruhu najbližšej rodiny.
Myrna toho dňa začula vnútorný hlas, ktorý jej ukladal, aby dvere domu otvorila všetkým, ktorí potrebujú uzdravenie. Byt mladých manželov sa stal "domom Najsvätejšej Panny", ktorý navštevovali rastúce zástupy kresťanov, ako katolíkov, tak pravoslávnych, moslimov i ateistov.
15. decembra 1982 zažila Myrna prvé zjavenie Matky Božej. Počas modlitby uzrela Pannu Máriu na balkóne svojho bytu. To ju tak vyľakalo, že utiekla.
Elias Zahlaoui, katolícky kňaz, ktorému sa zverila so svojím zážitkom, jej poradil, aby sa modlila týmito slovami: "Mária, priprav ma, aby som dobre porozumela tomu, čo mi chceš povedať."
"Len to?" Spýtala sa Myrna.
"Áno," odpovedal kňaz.
Ďalšie zjavenie nastalo 18. decembra a Mária oznámila Myrne prvé posolstvo. Odvtedy mala Myrna tridsať šesť takýchto extáz, ktoré sprevádzal olej na rukách a na tvári. Päťkrát dostala stigmy na rukách, na nohách, v boku a na tvári. Naposledy k tomu došlo vo Svätom týždni roku 2004.
Vylučovanie oleja ako z rúk, tak z malého obrázku s rozmermi 8x9 cm je z vedeckého hľadiska nevysvetliteľné a môžeme mu porozumieť len vo svetle východnej kresťanskej tradície. Myrna Nazzour je gréckokatolíčka, jej muž Mikuláš je pravoslávny. Takáto zmiešané manželstvá nie sú na Blízkom východe zvláštnosťou. Symbolika olejov hrá veľkú úlohu v ľudovej zbožnosti Východu. Východní kresťania, ktorí navštevujú pútnické miesta, odnášajú si často olej z lámp, ktoré horia pred ikonami, zvlášť z bazilík v Svätej zemi, z Jeruzalema, Betlehema a Nazareta. Tento olej je uznávaný za znamenie Božieho požehnania a uzdravenia. Fenomén nezvyčajného ronenia oleja bol v tomto prípade skúmaný cirkevnými i svetskými inštitúciami.
Už v novembri 1982 navštívil rodinu dôstojník sýrskej bezpečnostnej služby. Sprevádzal ho lekár Saliba Abdel Ahad, ktorý podrobil dlane dôkladnému bádaniu. Rozkázal Myrne, aby si ruky dôkladne umyla a osušila uterákom. Olej sa pred zrakmi prekvapeného lekára objavil znova.
Jeden z dôstojníkov preskúmal stenu a obrázok a podrobil ho expertíze. V tom začal z obrázku vytekať olej. To u člena komisie vyvolalo veľký dojem, odložil obrázok a začal sa modliť. Keď nezistili žiadne príznaky podvodu, odišli s tým, že ak sa vrátia, tak jedine ako pútnici, ktorí sa modlia pred zázračným obrázkom.
Vonný olej z obrázku bol postúpený početným laboratóriám v Damasku, v Ríme, v Paríži a v Nemecku. Všetky potvrdili, že sa jedná o čistý 100% olej rastlinného pôvodu. To je o to zaujímavejšie, že ani olej z olivy nie je taký čistý a obsahuje rôzne prímesi. Francúzsky lekár objavil v oleji stopy cholesterolu, látky, ktorá je v rastlinách úplne vylúčená.
Kým sa olej viaže na východnú tradíciu, stigmy sú jav známy len v západnej cirkvi.
Prvýkrát sa stigmy objavili 25. novembra 1983 okolo 16.30 hod. Sýrsky lazarista, P. Josef Malouli, ktorý jediný z prítomných mal o takomto jave určité vedomosti, povolal ihneď 8 lekárov, aby vyšetrili rany na Myrninom tele. Podobne, ako sa nevysvetliteľne otvorili, bez stopy zmizli okolo 23. hodiny. Oba fenomény skúmali neskôr ďalší lekári a medzi nimi aj francúzsky neurológ dr. Loron. Ten opísal fenomén takto: "Autentické rany spojené s krvácaním alebo bez výtoku krvi, ich zahojenie nevyžaduje žiadnu lekársku starostlivosť."
Zvláštne vyšetrenie uskutočnila skupina škandinávskych vedcov z univerzitnej nemocnice v Oslo. Vylúčili možnosť prirodzeného vzniku rán, rovnako ako hypoxiu alebo erytromelalgiu.
Osobitnú úlohu v udalostiach zo Soufanieh majú posolstvá, ktoré Myrne odovzdáva Ježiš Kristus alebo Panna Mária.
Predstavujú výzvu k jednote kresťanov, obrátenie a preukazovanie bratskej lásky. Už v prvom posolstve Panna Mária povedala: "Myslite na Boha, pretože Boh je medzi vami. Vaša veda je neúplná. Nadíde však deň, keď vaše poznanie dosiahne plnosti. Čiňte dobre tým, ktorí vám ubližujú. Nikomu neukrivdite! Dala som vám olej vo väčšej miere, než ste o to prosili, ale darujem vám ešte niečo silnejšie než olej - obrátenie a vieru. (...) Hlásajte môjho Syna, ktorý je Boh s nami. Kto ho hlása, bude spasený. Viera tých, ktorí tak nerobia, je prázdna. Milujte sa! Neprosím o almužny pre kostoly ani pre chudobných. Tí, ktorí dávajú almužnu, ale nemajú lásku, nie sú ničím. (...) Buďte milosrdní. Neodvracajte sa od nikoho, kto vás prosí o pomoc."
V posolstvách a extázy vysvetlil Ježiš Kristus Myrne zmysel utrpenia. 26. novembra 1985 povedal: "Moja dcéra, chceš byť ukrižovaná, alebo zahrnutá slávou?"
"Zahrnutá slávou," odpovedala Myrna.
"Chceš slávu od tvorov, alebo od Stvoriteľa?"
"Od Stvoriteľa," odpovedala.
"K tomu dochádza ukrižovaním. Zakaždým, keď berieš ohľad na na tvora, oči Stvoriteľa sa od teba odvracajú. (...) Bol som z lásky k tebe ukrižovaný a chcem, aby si niesla svoj kríž kvôli mne, z vlastnej vôle, s láskou a trpezlivosťou a očakávala môj príchod. Toho, kto má účasť na mojom utrpení, urobím účastníkom svojej slávy. Pre duše nie je inej spásy než skrze kríž. Neľakaj sa, moja dcéra, zo svojich rán ti udelím dostatok, aby si splácala hriechy hriešnikov. To je prameň, z ktorého môže každý piť. A keď sa moja neprítomnosť bude predlžovať a svetlo sa pred tebou ukryje, neboj sa, stane sa tak k mojej chvále. Choď na zem, kde sa rozmohla skazenosť, a zostávaj v Božom pokoji."
V oznámeniach jej poskytol slová modlitby: "Chcel by som vás o niečo prosiť, vryte si tieto slová do svojej pamäti a ustavične je opakujte: »Boh ma zachraňuje, Boh mi dáva svetlo, Duch Svätý je môj život, preto sa ničoho neľakám.« Modli sa, aby sa v tebe naplnila Božia vôľa, a hovor:
»Milovaný Ježišu, dovoľ mi spočinúť v tebe pred všetkými tvormi, pred všetkým stvorením, pred všetkou slávou, pred všetkou radosťou, lebo Ty si Najvyšší. Len Ty si všemohúci a nadovšetko dobrý. Príď ku mne a poteš ma. Rozlom moje putá a daruj mi slobodu. Bez teba moja radosť nie je úplná. Bez teba je môj stôl prázdny.«
Potom prídem a poviem: Tu som, lebo si ma pozvala."
Zvláštne poslanie, ktoré prestupuje posolstvo Ježiša i Márie, sa týka jednoty Cirkvi a všetkých kresťanov. Niekoľkokrát sa opakujú slová: "Cirkev je nebeské kráľovstvo na zemi. Kto ho rozdelil, spáchal hriech, aj ten, kto sa radoval z rozdelenia, tiež hrešil."
Jednota vyžaduje predovšetkým modlitbu. "Zhromažďujte sa, modlite sa, modlite sa, modlite sa. Aké je pekné, keď moje deti kľačia a prednášajú prosby, nebojte sa. Ja som s vami."
Výzva k jednote je tiež vyjadrená v prosbe o zjednotenie termínu Veľkej noci. Východná cirkev zotrváva u juliánskeho kalendára a to spôsobuje rozdielnosť doby slávenia Veľkej noci. Bolestné je to predovšetkým tam, kde obe cirkvi žijú vedľa seba, aj v zmiešaných rodinách. V moslimských krajinách sa kresťanom kvôli tomu vysmievajú a pokladajú to za protisvedectvo vyznávačov Krista. V čase Veľkej noci sa mimoriadne javy na tele Myrny ukázali na Veľký piatok len vtedy, keď sa termín Veľkej noci v oboch cirkvách zhodoval.
Potrebu zjednotiť slávenie Veľkej noci zdôvodnila Matka Božia Myrne tiež 26. novembra 1990: "Neľakaj sa, moja dcéra, ak ma neuvidíš, kým sa Veľká noc nezjednotí. Preto sa pýtaj mojich detí, či chcú vidieť na tebe tieto rany a spomínať na môjho Syna. Ak ich nebolí vidieť ťa, ako trpíš na dvakrát, potom ja som Matka, a nie je pre mňa ľahké vidieť trpieť môjho Syna viackrát. Sme s tebou a so všetkými, ktorí chcú, aby Veľká noc boli jedno."
Neobvyklé fenomény, ktoré mali svoje miesto v Damasku, sprevádzali početné uzdravenia.
Je potrebné pripomenúť, že uzdravenia z telesných neduhov boli často dôvodom k obráteniu. Týkalo sa to napríklad mladej moslimky, ktorú sprevádzal Jamil Margi, lekár ateista, ktorý mal zámer zdiskreditovať to, čo nazýval "konštruovaný podvod". Po neobjasnenom náhlom uzdravení mladej moslimky sa obrátil a niekoľkokrát verejne vydal svedectvo o svojej vnútornej premene.
Jeden z najvýznamnejších zázrakov spôsobených na príhovor Matky Božej v Soufanieh bolo úplné uzdravenie paralyzovanej končatiny Alice Benaliano. Táto staršia žena z Aleppa v dôsledku autonehody v roku 1970 po zlom zraste zlomeniny mala paralyzovanú pažu až od ramena. Po mnohých pokusoch o vyliečenie jej lekári už nedávali žiadnu nádej. Po trinástich rokoch od nehody počas modlitby pred ikonou od Myrny Nazzour, ktorá bola vystavená v kostole Svätého Kríža v Damasku, bola nečakane náhle uzdravená a ovládanie paže sa plne obnovilo. Prípad je dokumentovaný nálezmi a röntgenovými snímkami.
Svedkom nezvyčajne vzrušujúceho uzdravenia bola dcéra sýrskeho spisovateľa Adib Mousleha. Študovala právo v Londýne a vo Francúzsku a počas Vianoc 1982 navštívila svojich rodičov v Damasku. Keď počula o uzdraveniach v Soufanieh, prihlásila sa, že bude dobrovoľne obsluhovať pútnikov, ktorí cez Vianoce hojne prichádzali do Soufanieh. Jedného dňa prišli manželia s dvojročným chlapcom, ktorý bol od narodenia ochrnutý. Pre veľký zástup ľudí sa im nepodarilo dostať sa pred zázračný obraz. Preto odkázali Adibovej dcére meno syna a názov jeho choroby. Sprevádzala ich pohľadom z domu Nazzourových. Keď otec otváral dvere auta, položil chlapca, ale ten sa zdvihol a postavil na vlastné nohy. Muž neveril svojim očiam a znovu chlapca posadil. Chlapček znovu vstal. Otec to ešte niekoľkokrát opakoval s rovnakým výsledkom. Slzy smútku u rodičov sa zmenili v plač z radosti, ktorú zdieľal aj zástup, ktorý sa medzitým okolo auta vytvoril.
K uzdravením dochádza dodnes. Týka sa to ako katolíkov, tak pravoslávnych i moslimov a neveriacich. Uzdravenia sa týkajú novotvarov, slepoty od narodenia, ochrnutia, chorôb mozgu ...
Nezvyčajné javy, ktoré sa dejú v Soufanieh, prebúdzali od začiatku záujem cirkevných predstaviteľov ako katolíckych, tak pravoslávnych.
Od 7. januára do 21. februára 1983 bol obraz Matky Božej Kazanskej vystavený v kostole Svätého Kríža, kam bol prenesený v slávnej procesii. Z katolíckej cirkvi boli prednými tlmočníkmi posolstva kňazi Elias Zahlaoui a Josef Malouli. Spočiatku zachovávali odstup, ale ako sledovali plody udalostí v Soufanieh, nadobúdali čoraz väčšej dôvery. Boli svedkami stigiem, extáze a vytekaniu oleja a s veľkou starostlivosťou sledovali potom všetky udalosti, ktoré sa v Myrninom dome udiali.
Tie vyvolali pozornosť aj u apoštolského nuncia v Sýrii. Už v osemdesiatych rokoch minulého storočia vtedajší nuncius Nicola Rotunno zariadil stretnutie Myrny so známym špecialistom na mariánske zjavenia Reném Laurentinom, ktorý zhromaždil bohatú dokumentáciu a poslal ju do Ríma.
Jeho nástupca, Luigi Accogli, bol po počiatočnej nedôvere taký uchvátený pôsobením Božej milosti v Damasku, že po skončení svojej misie založil v Ríme Ekumenické centrum Našej Pani zo Soufanieh. Jeho otvorenia sa zúčastnila rada kardinálov a biskupov. Prítomná bola tiež Myrna.
Podľa biskupa Luigiho Accogliho jedným z najvýznamnejších činiteľov, ktoré potvrdzujú autentickosť udalostí v Soufanieh, je samotný život manželov Nazzourových.
Taáto rodina nepatrila pred zázračnými udalosťami k horlivým Kristovým vyznávačom. Žila skôr len z tradície, do kostola chodila len v nedeľu a modlila sa zo zvyku.
Myrna prvým posolstvám vôbec nerozumela. Taktiež jej muž bol veľmi vlažný a o vieru sa príliš nezaujímal. Po začiatku zázračných udalostí sa ich život úplne zmenil. Stali sa ľuďmi hlbokej modlitby a služby blížnym. Zriekli sa svojho súkromia a otvorili svoj dom všetkým, ktorí hľadali pomoc Panny Márie.
Mikuláš predal svoju reštauráciu na stredomorskom pobreží, ktorú si otvoril za peniaze získané v zahraničí, a začal pracovať u svojho brata, aby bol Myrne nablízku. Manželia od začiatku odmietali akékoľvek dary od pútnikov. Informovala o tom tabuľka pri dverách bytu. Tiež odmietli presťahovať sa do väčšieho bytu, ktorý im ponúkla sýrska vláda.
Z finančného hľadiska mali pre nich udalosti vyslovene negatívny vplyv na rozdiel od duchovného pokroku. Biskup Accola súdi, že predstieranie zbožnosti je možné po niekoľko mesiacov, nie však po celé roky. Od začiatku zjavení už uplynulo niekoľko desiatok rokov. Prehĺbenie duchovného života nijako nezmenšilo prostotu ich života.
Myrna mimo mystickej skutočnosti vedie úplne bežný život. Stará sa o dom a výchovu dvoch detí, je vzorom matky a ženy podľa príkladu Panny Márie.
Jedna z návštevníčok, ktorá sa sem kedysi prišla modliť, videla Myrnu, ako drhne podlahu. Prekvapená zvolala: "Čo to vidím, tie ruky, z ktorých vyteká olej Najsvätejšej Panny, sa ponárajú do špinavej vody?"
"A vy si myslíte, že Panna Mária mala slúžku?" Myrna ihneď odpovedala.
"Charakteristický rys udalostí v Soufanieh vidím v návrate k prvotnej evanjeliovej prostote, kedy ľudia prichádzali k Ježišovi a bezprostredne a spontánne padali na kolená pri jeho nohách. Bezprostredné dar seba samého Ježišovi alebo blížnemu - čo je v skutočnosti to isté - to je posolstvo Ježiša, plnosť evanjelia, kríža a kresťanskej spirituality. Možno, že tento dar je tým, čo nás robí svätými. Vyžaduje od nás, aby sme sa usilovali ísť týmto smerom. Zvyšok vykoná Ježiš," to sú slová, ktoré napísal sýrsky spisovateľ Antoine Makdisi a ktoré definujú podstatu udalostí v Soufanieh.
Základ kresťanského života naozaj spočíva v úplnej dôvere v Ježiša, ktorému odovzdávame celý svoj osud. Len to nám dovoľuje zbaviť sa strachu a neistoty z budúcnosti, oslobodiť sa z pút nezriadených závislostí a získať naozajstnú radosť.
Boh sa skrze neveľké znamenia a zázraky prihovára k súčasnému človeku, zvedenému ilúziami novodobej vedecko-technickej civilizácie o tých najpodstatnejších záležitostiach.
Olej, ktorý v nie obyčajnom množstve vyteká z obrázku, predstavuje príklad Creatio ex nihilo (stvorenia z ničoho). Toho je schopný jedine Boh Stvoriteľ neba i zeme.
Táto prostá, ale základná pravda je obsiahnutá v poslednom posolstve, 10. mája 2004: "To je môj posledný odkaz pre vás: Nech sa každý vráti domov, zachová vo svojom srdci Východ. Odtiaľ vzišlo znovu svetlo a vy ste jeho odleskom vo svete zvedenom materializmom, zmyselnosťou a slávou, takže takmer stratil svoju cenu."
Stigmy na tele Myrny pripomínajú človeku spasiteľné utrpenia Krista, ktorý skutočne zomrel na kríži, bol pochovaný a tretieho dňa vstal. Nakoniec, zjavenia Panny Márie poukazujú na požehnanú medzi ženami, vzor kresťanského života a Matku všetkých veriacich, ktorá nehľadá svoju slávu, ale vedie nás k svojmu Synovi:
"Moje deti, moje poslanie začalo tú noc, keď ma anjel oslovil: Požehnaná medzi ženami. Bola som schopná odpovedať jedine: Hľa, služobnica Pána. Nie som schopná ti povedať: Odpúšťajú sa ti tvoje hriechy. Ale povedal to môj Syn." (24. marca 1983)
Masima