Prečo sa ustanovil sviatok svätého Jozefa robotníka?

0
Svätého Jozefa, milovaného manžela Panny Márie a pozemského otca Ježiša Krista slávi Katolícka cirkev každý rok dvakrát - najprv 19. marca na sviatok svätého Jozefa, manžela Márie, a opäť 1. mája na sviatok svätého Jozefa Robotníka.

Kým marcový sviatok svätca siaha až do 10. storočia, jeho májový sviatok bol ustanovený až v roku 1955. Čo bolo za tým?

Otázkou ľudskej práce a jej ohodnotenia sa začal zaoberať už svätý pápež Lev XIII. 15. mája 1891 vo svojej encyklike Rerum Novarum. Jej témou bol robotnícky problém. Ako písal o štyridsať rokov neskôr, 15. mája 1934 pápež Pius XI. vo svojom encyklickom liste Quadragesimo Anno, Lev XIII. svojou encyklikou vyhlásil práva a povinnosti pracujúcich a priaznivo ju prijali aj nekresťania, no zároveň toto "nové a hlboké učenie vyvolalo aj znepokojenie a pohoršenie."

Obaja títo pápeži poukazovali na sociálnu otázku. Svet však naďalej "kráčal šialeným tempom" a ľudia, negatívne ovplyvnení marxistickou ideológiou, sa najmä na manuálne pracujúcich pozerali cez optiku triedneho boja podľa ateistickej perspektívy, ktorá "mazala" odkaz na Boha, čo prihrávalo diablovi.


Aj preto zazneli o dvadsaťjeden rokov neskôr, 1. mája 1955, na námestí svätého Petra z úst pápeža Pia XII. tieto slová: "Žiaľ, Kristov nepriateľ už dlho zasieva rozpory medzi taliansky ľud bez toho, aby vždy a všade narazil na dostatočný odpor katolíkov. Najmä medzi robotníckou triedou robila a robí všetko pre šírenie falošných predstáv o človeku a svete, o histórii, o štruktúre spoločnosti a ekonomiky. Nie je nezvyčajné, aby sa katolícky robotník pre nedostatok solídneho náboženského vzdelania ocitol odzbrojený, keď mu boli predložené podobné teórie; nedokáže reagovať a niekedy sa dokonca nechá kontaminovať jedom omylu."

Zdôraznil, že riešením je otvoriť bezprostrednú cestu Kristovi do sveta práce a potom nepriamo aj do iných sociálnych skupín. Poukázal, že náboženská formácia kresťana a najmä robotníka je jednou z hlavných úloh modernej pastoračnej činnosti a nemôže sa obmedziť na uspokojenie náboženských záväzkov, ale musí viesť pracovníka k prehĺbeniu vedomostí o náuke viery a k pochopeniu božsky ustanoveného mravného poriadku sveta, čo musia uznať predovšetkým politici a zamestnávatelia.

Naliehal na obnovenie kresťanského zmyslu práce, ktorá musí byť orientovaná na "rozširovanie Božieho kráľovstva", pretože práca, chápaná v kresťanskom zmysle, robí človeka účastníkom Božieho tvorivého diela.

Uisťuje nás o tom zasa o čosi neskôr svätý Ján Pavol II. vo svojej encyklike Laborem Exercens: "Prameň svojho presvedčenia o tom, že práca je základným rozmerom existencie človeka na zemi, nachádza Cirkev už na prvých stranách knihy Genezis. Analýza týchto textov nás upozorňuje, že - napriek neraz archaickému spôsobu vyjadrovania myšlienok - sú v nich vyjadrené zásadné pravdy o človeku už v kontexte slov, ktorými sa opisuje tajomstvo stvorenia. Sú to pravdy, ktoré rozhodujú o človeku od začiatku a zároveň vytyčujú hlavné línie jeho existencie na zemi tak v stave prvotnej spravodlivosti, ako aj po porušení - zapríčinenom hriechom - prvotnej zmluvy, ktorú Stvoriteľ uzavrel prostredníctvom človeka so svojím tvorstvom.
Keď človek stvorený "na Boží obraz... ako muž a žena", počuje slová: "Ploďte sa a množte, naplňte zem, a podmaňte si ju...," - aj keď sa nevzťahujú priamo a výslovne na prácu, bezpochyby nepriamo poukazujú na ňu ako na činnosť, ktorú má človek vykonávať vo svete. Ba viac, ukazujú jej najhlbšiu podstatu. Človek je Božím obrazom okrem iného aj preto, že dostal od svojho Stvoriteľa príkaz, aby si podmanil zem a vládol nad ňou. Plnením tohto príkazu človek, každá ľudská bytosť, odzrkadľuje činnosť samého Stvoriteľa vesmíru." 

Preto sa pápež Pius XII. rozhodol osláviť dôstojnosť práce sviatkom. Katolíckej asociácii talianskych robotníkov sa prihovoril: "Chceli by sme vám oznámiť naše odhodlanie zaviesť – ako v skutočnosti zakladáme – liturgický sviatok svätého Jozefa Robotníka, pridelený mu práve 1. mája. Vítate tento náš dar, milovaní robotníci, muži aj ženy? Sme si istí, že áno, pretože skromný remeselník z Nazareta nielenže stelesňuje pred Bohom a svätou Cirkvou dôstojnosť manuálneho robotníka, ale je vždy aj starostlivým strážcom vás a vašich rodín."

Prečo práve svätý Jozef? 
Evanjeliá, aj keď s krátkymi odkazmi, nám poskytujú často podceňovanú informáciu, že Ježiš značnú časť svojho života strávil v práci: "Vari to nie je tesár, syn Márie a brat Jakuba a Jozesa, Júdu a Šimona? (Mk 6,3; Mt 13,55) Z evanjelia sa teda dozvedáme, že bol vnímaný predovšetkým ako "tesár", či "syn tesára" a po otcovi zdedil povolanie. 

Ako matka odovzdáva dcére "tipy a triky" domácich prác, tak otec zaúča remeslu syna. A svätý Jozef tiež naučil remeslu, ktoré vykonával od svojej mladosti, svojho syna. 

Evanjelium končí tým, že po tom, čo dvanásťročného Ježiša našli Jozef s Máriou v chráme, bol im poslušný (Lk 2,51) a pokračuje až jeho účinkovaním vo verejnom živote. Medzitým ale boli roky, o ktorých nie je známe, čo Ježiš robil a tak nám logicky napadá myšlienka - že sa zaúčal práci v otcovej dielni.

Toto Jozefovo vzdelávanie malo teda značný vplyv na Ježišov "rast v múdrosti, veku a milosti". A Ježišovo podriadenie sa či poslušnosť treba chápať aj ako účasť na Jozefovej práci. Keďže sa vyučil remeslu svojho zákonného otca, poznali ho ako "tesárovho syna". Ak je nazaretská rodina príkladom a vzorom pre ľudské rodiny v poriadku spásy a svätosti, potom je ňou i Ježišova práca po boku tesára Jozefa. (Redemptoris Custos, Ján Pavol II.)

Vykupiteľ nám tým, že pristúpil k práci ukázal, že "práca je dobrom človeka", ktoré ho v istom zmysle robí ľudskejším. Ježišova solidarita s človekom bola úplná - vo všetkom, čo je nám podobné, okrem hriechu. Videl Jozefa od útleho detstva pracovať a neskôr ho napodobnil. 

Preto sa pápež Pius XII. rozhodol osláviť dôstojnosť práce sviatkom. Katolíckej asociácii talianskych robotníkov sa prihovoril: "Chceli by sme vám oznámiť naše odhodlanie zaviesť – ako v skutočnosti zakladáme – liturgický sviatok svätého Jozefa Robotníka, pridelený mu práve 1. mája. Vítate tento náš dar, milovaní robotníci, muži aj ženy? Sme si istí, že áno, pretože skromný remeselník z Nazareta nielenže stelesňuje pred Bohom a svätou Cirkvou dôstojnosť manuálneho robotníka, ale je vždy aj starostlivým strážcom vás a vašich rodín."

Tento sviatok ustanovil na deň 1. mája, aby sa zhodoval s Medzinárodným dňom pracujúcich, známym aj ako Prvý máj - svetskou oslavou práce a práv robotníkov. Počas tejto doby sa Sovietsky zväz vyhlásil za obrancov pracujúcich a využil 1. máj ako príležitosť na oslavu komunizmu a predvádzanie jeho vojenských schopností. Pápež Pius XII. si dátum vybral špeciálne preto, aby robotníci nestratili kresťanské chápanie práce.

Za patróna robotníkov ustanovil svätého Jozefa aj preto, že je ochrancom Svätej cirkvi: "V skutočnosti nemôže byť lepší ochranca, ktorý by vám pomohol nechať ducha evanjelia preniknúť do vášho života."

Zo Srdca Boha človeka, Spasiteľa sveta, prúdi tento duch do nás a do všetkých ľudí a je isté, že žiaden robotník nebol ním tak dokonale a hlboko preniknutý, ako domnelý Ježišov otec, ktorý s ním žil v najužšej intimite a spoločenstve rodiny a práce.

Takže ak chceme byť blízko Ježišovi Kristovi, mali by sme mať na pamäti slová z knihy Genezis: "Choďte k Jozefovi!" (Gen 41,55) 
 
Bože, stvoriteľ vesmíru, ty si nám dal prácu ako životný údel, prosíme ťa, pomáhaj nám nasledovať príklad svätého Jozefa, a pod jeho ochranou svedomite vykonávať všetky svoje povinnosti, aby sme dosiahli prisľúbenú odmenu. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, Tvojho Syna, ktorý je Boh a s Tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.

Masima - Verím a Dôverujem

Zverejnenie komentára

0 Komentáre
Prosím nespamujte. Všetky komentáre sú spravované Adminom. *Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Zverejnenie komentára (0)
To Top